CD-recensie

 

© Gerard van der Leeuw, juli 2021

Settecento - Baroque Instrumental Music from the Italian States

Klik hier voor het programmaoverzicht

La Serenissima
Signum classics SIGCD663 • 73' • (2021)

   

 

De rode Vespa op het tekstboekje van de cd Settecento. Baroque Instrumental Music from de Italian States spreekt boekdelen: als er iets is wat alle Italianen in het verenigde Italië bindt, is het wel de liefde voor hun motorétta.

Op de cd werken van Alessandro Scarlatti (1660-1725) en Francesco Mancini (1672-1737) uit het Koninkrijk Napels; Giuseppe Antonio Brescianello (±1690-1758) uit de Kerkelijke staat (Bologna) en Evaristo Felice Dall’Abaco (1675-1742), Antonio Vandini (±1690-1778), Giuseppe Tartini (1692-1770) en Antonio Vivaldi (1678-1741) uit de Republiek Venetië.

Het is een buitengewoon mooie cd geworden en het eerste wat opvalt is de uitzonderlijk hoge kwaliteit van zowel de gespeelde werken als de uitvoering ervan.

Neem nu de veel te weinig bekende Giuseppe Antonio Brescianello, geboren in Bologna, opgeleid in Venetië en voornamelijk werkzaam in München en Stuttgart. Zijn triosonate voor twee violen en continuo, overgeleverd in het handschrift van Johann Georg Pisendel, is een klein wonder. Een componist met, ondanks alle invloed van Vivaldi, een volstrekt eigen geluid.

 
 

Pier Leono Ghezzi (1674-1755): Antonio Vandini

Mooi ook de sonate van Antonio Vandini, cellist aan de Basilica del Santo in Padua, waar Giuseppe Tartini zijn collega en vriend was. Voor zijn vertrek naar Padua werkte Vandini als collega van Vivaldi aan het Ospedale della Pietà in Venetië. Op de karikatuur die Pier Leone Ghezzi van hem maakte is duidelijk te zien dat Vandini de strijkstok nog onderhands, als bij een gamba, vasthoudt. Zoals ook Charles Burney ooit constateerde.*

Het Britse La Serenissima (Camilla Scarlett, viool; Tabea Debus, blokfluiten; Vladimir Waltham, cello; Carina Drury, cello; Lynda Sayce, theorbe en barokgitaar en Robert Howarth, clavecimbel) o.l.v. violist Adrian Chandler speelt in al deze stukken de sterretjes van de hemel. Een cd om te koesteren.

________________
* Zie: Marc Vanscheeuwijck, (2008), In Search of the Eighteenth Century “Violoncello”: Antonio Vandini and the Concertos for Viola by Tartini, Performance Practice Review: Vol. 13: No. 1, Article 7.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links