CD-recensie
© Gerard van der Leeuw, april 2024 |
In de componistenreeks op OpusKlassiek schreef ik in december 2018 het artikel Haydn en de baryton (klik hier). Uit dat artikel:
En zo schreef Haydn zo’n 123 trio’s voor baryton, altviool en cello. Kleine meesterwerkjes, die - voor dat artikel bestudeerde ik ze allemaal - stuk voor stuk het beluisteren meer dan waard zijn. Het zijn, omdat de vorst op een gegeven moment zijn interesse in het instrument verloor, wel allemaal jeugdwerken. Maar dat is eerder een voor- dan een nadeel: Haydn ontdekt de mogelijkheden van het instrument en experimenteert hier naar hartelust met de meest uiteenlopende vormen. Van fuga’s tot eenvoudige menuetten en van uitgebreide, peinzende adagio’s tot vrolijke slotrondo’s. Het is typisch niet al te lastig speelbare huismuziek, bedoeld om met veel plezier samen te spelen. Onlangs verscheen de tweede cd van het Valencia Baryton Project met Haydns baryton-trio’s. Het zijn allebei schitterende opnamen: groots opgenomen, met veel stijlbezef en begrip gespeeld. Zuiverheid, articulatie, dynamiek, enthousiasme: niets laat te wensen over. Je waant je gast op Eszterháza! Luister alleen eens naar het indringende, verstilde, melancholieke, adembenemend mooie Adagio uit het Trio in D. Hob. XI:113. Wat klinken hier de getokkelde snaren achter de kam mooi! Hopelijk maken ze nog eens een cd met werken van Haydns tijdgenoten als Luigi Tomasini, Andreas Lidl en Joseph Burgksteiner, die ook voor baryton schreven. Immers: zonder lagere toppen is er geen hoogste top. Bovendien geeft het Project opdrachten aan eigentijdse componisten als Ivan Moody, Steve Zink en José Zárate. index |
|