CD-recensie
© Gerard Scheltens, februari 2019
|
Berg je, als klassieke musici het wagen om rock- en popmuziek te spelen. Het resultaat is bijna altijd truttig, treurig of tragisch (ja ik weet het, de goeden niet te na gesproken). We kennen maar al te veel hopeloze voorbeelden van het verschijnsel "cross-over". Het omgekeerde - popmusici die zich te buiten gaan aan klassiek - is trouwens vaak nog erger. We halen er onze deftige neus voor op. Maar nu! ORBI (The Oscillating Revenge of the Background Instruments) maakte een steengoeie cd. Fagottist Bram van Sambeek en contrabassist Rick Stotijn, allebei winnaars van de Nederlandse Muziekprijs en dus topmusici van onverdacht klassiek kaliber, besloten hun "achtergrondinstrumenten" eens heel anders te gebruiken. Samen met de klassiek geschoolde slagwerker Marijn Korff de Gidts als drummer en hammondorganist Sven Figee, een doorgewinterde sessiemuzikant, spelen ze hardrock, blues en heavy metal van Led Zeppelin, Metallica, Pink Floyd, The Doors, Dream Theatre, Muse en anderen. Marijn van Prooijen maakte op twee na de arrangementen. Als ware pioniers van de "historisch geïnformeerde" uitvoeringspraktijk verdiepten ze zich in de grote voorbeelden en vertaalden die naar hun eigen instrumenten. Wat je allemaal met een fagot of bas kan doen is absoluut verbluffend: een 'guitarlick' van Kirk Hammett (Metallica) doet het ook op de contrabas spectaculair. Deze jongens zijn supervirtuoos, alles kan, alles mag, schreeuwen door je fagot, het maakt niet uit. Als geharde "classical buff" die ook (en niet stiekem als 'guilty pleasure') naar rockmuziek luistert, ben ik helemaal meegesleept. Hoe kan het ook anders, bij zo'n aanstekelijk enthousiasme.
index |
|