CD-recensie

 

© Emanuel Overbeeke, april 2025

War Poems

Szymanowski: Masques op. 34 (sel.)

Chopin: Polonaises op. 40 (sel.)

Narodytska: After

Liakovych: 24 Postludes 'War Notebook' (sel.)

Sjostakovitsj: Pianosonate nr. 2 in b, op. 61

Maria Narodytska (piano)
Somm OMMCD0689 • 81' •
Opname: 2024

 

Oorlog is helaas van alle tijden en daarmee ook de behoefte daarop te reageren in muziek. Die reactie is echter zeer gebonden aan tijd, plaats en persoon. Alle composities op deze cd zijn aldus de toelichter Robert Matthew-Walker een muzikaal commentaar op oorlog, ook stukken waarvan men dit gezien de titel niet zou verwachten zoals Sjostakovitsj' Tweede pianosonate uit de Tweede Wereldoorlog. Soms zijn de werken een heroïsche aanklacht, zoals Chopins Polonaises op. 40, maar meestal lijkt de componist of componiste de reactie op oorlog te hebben verinnerlijkt, zoals Szymanowski in Masques, ontstaan tijdens de Eerste Wereldoorlog en zeker Maria Narodytska in After en Arten Liakhovych in de selectie uit de 24 Preludes, beide geschreven door Oekraïners in reactie op de Russische inval.

Verinnerlijking lijkt ook het uitgangspunt van Narodytska als pianiste. Oorlog betekent voor haar niet de expressionistische schreeuw van rond WO I zoals bij de Tweede Weense School, maar het in bijna stilte ondergaan van leed. Haar wil tot beschaving is zo evident dat de luisteraar vaak de oorlog vergeet. Het tekstboekje daarentegen is veel meer een extraverte bewogen aanklacht. Ondanks de goede bedoeling en het gruwelijke onderwerp van de cd vond ik helaas die tekst boeiender dan het spel, al is dat in Narodytska's situatie (ze woont buiten Oekraïne) eigenlijk een wereldvreemde uiting.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links