CD-recensie

 

© Basia Jaworski, december 2022
http://basiaconfuoco.com

Mirages - Sabine Devieilhe

Opera arias and songs by
Messager, Debussy, Delibes, Delage, Stravinsky, Thomas, Berlioz, Massenet & Koechlin

Sabine Devieilhe (sopraan), Marianne Crebassa (mezzosopraan), Alexandre Tharaud (piano), Les Siècles o.l.v. François-Xavier Roth
Erato 9029576772 • 63' • (2017)

 

In geen ander land was de Oriënt-obsessie zo sterk ontwikkeld als in Frankrijk, denk ik. Die aantrekkingskracht op de Franse kunstenaars in de jaren 1850-1920 was zo groot dat er in die tijd zowat geen gedicht, tekening of lied werd gecreëerd dat er niet door was geïnspireerd. Daar hoorde een mysterieuze vrouw bij, die – lonkend vanachter haar voiles – niet alleen de mannen maar ook zichzelf de afgrond in hielp.

Om haar schoonheid te benadrukken schreven de componisten haar stratosferisch hoge noten voor, waardoor ze, ongeacht of zij de hindoepriesteres Lakmé, de courtisane Thaïs of de óverrmysterieuse vondeling Melisande was, nog sterker de realiteit ontsteeg.

Sabine Devieilhe heeft een prachtige, onaards hoge stem waarmee ze veel suggereert maar nog meer aan je verbeelding overlaat. Klasse! Ik kan mij niet heugen wanneer ik voor het laatst zo ontzettend enthousiast was over zowel de zangeres als door het door haar opgenomen repertoire.

Het ‘Bloemenduet'  uit Lakmé – gezongen met de mezzo Marianne Crebassa – ontbreekt uiteraard niet, net zo min als ‘À vos yeaux, mes amis'uit Hamlet van Thomas en ‘Chanson de Rossignol ' van Stravinsky.

In ‘La Romance d'Ariel' van Debussy wordt Devieilhe prachtig begeleid door niemand minder dan Alexandre Tharaud, maar het is vanwege de ‘Quatre poèmes Hindous' van Maurice Delage dat die cd alleen al een ware 'must' is. Ze wordt daarin begeleid door de musici van Les Siècles onder leiding van François-Xavier Roth, die die met hun 'authentiek' instrumentarium voor een onvervalst Indiaas cachet zorgen.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links