CD-recensie

 

© Aart van der Wal, februari 2020

Contemporary -
Adélaïde Ferrière

Xenakis: Rebonds A & B
Mantovani: Moi, jeu...
Hurel: Loops II & IV
Donatoni: Movement 1 & 2
Rodney Bennett: After Syrinx II
Xenakis: Psappha

Adélaïde Ferrière (percussie)
Evidence Classics EVCD067 • 82' •
Opname: oktober 2018 en mei 2019, CNSM en Sequenza Studio

 

Wie kan dit? Ik vermoed vrijwel niemand. Wat een ambitie, wat een energie en wat een precisie! Dit is de status van de percussie anno nu, ontwikkeld vanaf de tweede helft van de vorige eeuw, hier uitgevoerd met zoveel muzikaal charisma, zo'n volmaakt gevoel voor timing en ritmisch zo overrompelend dat het in een woord doet duizelen. De uit het Franse Dijon afkomstige Adélaïde Ferrière is een multi-multi-multi-percussioniste. Ze brengt zoveel facetten aan in deze negen stukken voor uitsluitend slagwerk dat het op tovenarij lijkt. En misschien is het dat ook wel. Eigenlijk moet je dit niet alleen horen, maar ook zien. Ik herinner me Colin Currie, ook al zo'n reuzentalent, bijna tien jaren geleden in MCO Studio 1: met verbijstering zag ik hoe hij van het ene naar het andere slagwerkinstrument rende en net als nu Ferrière iedere noot haarscherp raakte.

Het is natuurlijk veel meer dan ‘klappen uitdelen'. Het is het spel van de timbres, registers, dynamische differentiatie, bijna grafische projectie, transformatie, repetitie, proliferatie, hypnose. Het tot op het bot uitbenen van het ongelooflijk rijke klankpalet, iedere mogelijkheid ervan verkennen, grotesk of verfijnd, extreem luid of zo zacht als een vallend herfstblad. Percussie in de grootst denkbare variëteit, van hout en metaal, met overrompelende virtuositeit bespeeld. Fascinatie van begin tot eind.

_______________
Dit album staat nog niet op Spotify e.d., maar u kunt op YouTube het een en ander van Adélaïde Ferrière vinden.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links