CD-recensie

 

© Aart van der Wal, december 2016

 

Tides of Life

Wolf/Matthews: Auf eine Wanderung - Anakreons Grab - Der Rattenfänger - Italienische Serenade

Schubert/Matthews: An die Leier D 737 - Memnon D 541 - Geheimes D 719

Schubert/Zimmerman: Ständchen D 920

Brahms/Matthews: Vier ernste Gesänge op. 121

Barber: Dover Beach op. 3

Thomas Hampson (bariton), Amsterdam Sinfonietta o.l.v. Candida Thompson (viool)

Channel Classics CCS 38917 (sacd) • 67' •

Opname: september 2015 en april 2016, TivoliVredenburg, Utrecht

 

 
  Thomas Hampson repeteert met Amsterdam Sinfonietta

Deze cd vormt de afsluiting van een grote Europese tournee die Amsterdam Sinfonietta in februari 2014 samen met de Amerikaanse bariton Thomas Hampson ondernam. "De titel van het album is een metafoor voor de onvermijdelijkheid en constante beweging van de natuur en het lot," zegt Hampson.

Het was een uniek programma met in het hart ervan bewerkingen van liederen van Hugo Wolf, Johannes Brahms en Franz Schubert. De arrangementen stammen van David Matthews en Bob Zimmerman (Schuberts 'Ständchen'). Ze zijn niet nieuw, dergelijke bewerkingen. Niet alleen maakten componisten als Mahler, Wolf, Berlioz, Liszt en Richard Strauss orkestbewerkingen van hun eigen liederen met pianobegeleiding, maar er waren ook componisten die liederen van anderen hebben bewerkt of georkestreerd. Zo orkestreerde Anton Webern in zijn jonge jaren (1903) een aantal Schubert-liederen, waarbij de rol van de piano werd overgenomen door strijkers, dubbelbezet hout en hoorns. In 1934 volgde zijn orkestratie van Schuberts zes Duitse Dansen. Ook Max Reger liet zich op dit vlak niet onbetuigd. En dan was er natuurlijk Luciano Berio die onder meer Gustav Mahlers ‘Lieder aus der Jugendzeit' voor zangstem en orkest bewerkte. Liszt maakte van Schuberts Wanderer-fantasie een heus pianoconcert, maar schroomde er ook niet voor om het lied terug te brengen naar uitsluitend de piano, getuige zijn vele liedbewerkingen voor piano solo.

Dergelijke arrangementen zijn een kwestie van winst en verlies. De winst is het grotere bereik (de arrangementen maken de liederen prima geschikt voor de grote concertzalen en trekken mogelijk door hun opzet een groter, misschien zelfs wel ander publiek), het verlies schuilt in de intimiteit die het lied sterk aankleeft maar door die grote(re) bezetting wel deels verloren gaat. Er zijn wel meer voors en tegens te noemen, maar het is zondermeer prettig dat die bewerkingen er wel zijn. Ze werpen een ander licht op het origineel, al valt of staat alles uiteraard bij zowel de kwaliteit van de bewerking als van de vertolking. Amsterdam Sinfonietta heeft wat dit laatste betreft een reputatie hoog te houden en dat lukt hier uitstekend, met tevens fraaie en warme soli van de concertmeester Candida Thompson. David Matthews toont zich weer een verbeeldingsvolle en kundige bewerker. Hij heeft als componist en arrangeur zijn sporen op dit vlak eveneens meer dan verdiend. Dat de zegepalm mede uitgaat naar de Amerikaanse bariton Thomas Hampson lijkt een vanzelfsprekendheid: hij is inmiddels 61 en behoort nog steeds tot de beste liedzangers van dit moment. Zelfs als het er echt op aankomt (zoals in Wolfs ‘Rattenfänger') zingt hij met zijn enorme ervaring in dit repertoire met gemak over de slijtplekken heen. Het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor levert onder leiding van Wilma ten Wolde een kostelijke bijdrage aan Schuberts ‘Ständchen', magisch bewerkt door Bob Zimmerman. 'Dover Beach' van Barber werd oorspronkelijk voor zangstem en strijkkwartet gecomponeerd, maar deze versie voor strijkorkest mag er ook zijn.
De opname is in de Jared Sacks-klasse. Wat dit betreft genoeg gezegd! Op de cd staat als labelnummer CC SA 33014 vermeldt (wat verwijst naar een sacd, wat het niet is: dat van 'The Argentinian Album', elders op deze site besproken). Op de cover staat echter CCS 38917. Dit laatste nummer is waarschijnlijk wel goed. De metatag van de eerste track verwijst gek genoeg naar Rachel Podger en haar Brecon Baroque ensemble. Van de overige dertien tracks ontbreken de metatags (daar zou Channel Classics toch nodig eens iets aan moeten doen: dat is toch echt niet meer van deze tijd). Dan is er in deze 'comedy of errors' nog een fout geslopen. In de eerste persing werd track 8 ('Ständchen') van de verkeerde tekst voorzien: 'Zögernd leise' van 'Ständchen' uit de bundel 'Schwanengesang'. Het betreft echter een heel ander 'Ständchen': D 920. Wie in zijn cd-boekje de verkeerde tekst vindt kan contact met mij opnemen (mailto:info@opusklassiek.nl). Ik stuur u dan per omgaande de goede tekst.

____________________
Naschrift: Channel Classics heeft mij vandaag verzekerd dat de gememoreerde problemen met betrekking tot deze release zijn opgelost als de cd officieel in der winkel ligt, t.w. 20 januari a.s.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links