CD-recensie
© Aart van der Wal, december 2020 |
Begin juni van het vorig jaar was het in de historiserende uitvoeringspraktijk gespecialiseerde Concerto Köln, ditmaal met vier soloviolisten (waaronder Shunske Sato, de opvolger van Jos van Veldhoven bij De Nederlandse Bachvereniging) weer eens te gast in de Stadsgehoorzaal in Leiden om het publiek te trakteren op een voornamelijk Italiaans barokprogramma waar de vonken van afspatten. Producer Marcus Heinicke was er met zijn opnametechnicus Jürgen Reis om het ensemble in al zijn kleur en fleur vast te leggen. Wie enigszins thuis is in de Italiaanse Barok kent deze werken uiteraard, maar het kan nooit kwaad om er toch opnieuw kennis van te nemen want geen enkel ensemble klinkt hetzelfde of interpreteert deze stukken op dezelfde manier. Concerto Köln (strijkers, klavecimbel en luit) musiceert bij voorkeur staande (met uitzondering van cello en contrabas), is wars van routine en hanteert een speelstijl die ruimte laat voor individuele trekjes en ornamentatie zonder daarbij een coherente aanpak in de waagschaal te stellen. Al met al knap werk (al gaat er soms weleens iets mis in dit live uitgevoerde programma) dat door de strikt heldere opname in alle toonsoorten (in een zeker niet al te gemakkelijke akoestiek) wordt weerspiegeld. Jürgen Reis maakte daarbij gebruik van twee Sennheiser MKH-8040 in een uitgebalanceerde stereo-opstelling, aangevuld met condensatormicrofoons van Neumann en Rode. Zo, dat weet u dan ook! Dat het applaus is meegesneden valt te prijzen: het maakt immers deel uit van het live-concert en is bovendien sfeerverhogend, het gevoel ook er echt bij te zijn (terwijl het jammer genoeg juist vaak wordt weggelaten). index |
|