CD-recensie

 

© Aart van der Wal, juli 2019

Iberia - Les Éléments

Alfonso X El Sabo (1221-1284): Cantigas de Sancta Maria - Sancta Maria, Strela Do Dia

Codex Les Huelgas (ca. 1300): Fa fa mi fa / Ut re mi ut - Ex illustri

Tomas Luis de Victoria (1548-1611): Alma Redemptoris mater - Super Flumina Bavylonis - O Magnum Mysterium

Iván Solano (1973): Cielo Arterial (2015)

Francisco Guerrero (1528-1599): Canciones y villancescas espirituales

Duarte Lóbo (1563-1646): Audivi vocem de caelo

António Chagas Rosa (1960): Lumine Clarescet (2015)

Manuel Cardoso (1566-1650): Lamentatio

Choeur de chambre les éléments o.l.v. Joël Suhubiette
Mirare MIR344 • 56' •
Opname: juni 2017, La Chapelle des Carmélites, Toulouse (F)

   

De complexiteit van muziekwerken uit het (soms heel ver) verleden zegt mogelijk ook iets over de toenmalige uitvoeringskwaliteit. We weten het niet zeker, maar die conclusie ligt wel voor de hand, want waarom zou een componist zich in een koorwerk uitputten in bijvoorbeeld ingewikkelde polyfonie als de krachten van de uitvoerenden er min of meer niet tegen opgewassen waren? Het resultaat zou dan immers niet veel meer dan een armetierige representatie zijn geweest van wat de componist oorspronkelijk had neergeschreven. Een schoolvoorbeeld daarvan zijn de motetten van Johann Sebastian Bach, die tot op de huidige dag enorme eisen stellen aan zelfs onverschillig welk koor uit de topcategorie. Laat staan dat goedwillende en hard studerende amateurs er voldoende de weg in weten. Dat zegt toch wel iets, denk ik.

Dat beeld is niet anders bij de a capella koorwerken uit de Renaissance, onverschillig of die nu werden gecomponeerd door de Nederlandse, Vlaamse, Venetiaanse of Spaanse en Portugese polyfonisten. En ook hier geldt dat zelfs het beste professionele koor er lang op moet studeren om niet alleen het raamwerk maar ook de finesse in voldoende mate te kunnen beheersen. En dan heb ik het nog niet over de historiserende uitvoeringspraktijk die ook nog eens aanvullende eisen stelt. Het idee dat muziek uit de Renaissance ‘gemakkelijker' is dan die uit de Romantiek kan zo de prullenbak in, want niets is minder waar.

Als het technisch tot in de kleinste puntjes (en dat zijn er op zich al heel wat) is verzorgd, moet ook qua interpretatie nog onder de huid van de compositie zelf worden gekropen. Als alles dan volmaakt samenkomt en het spirituele baldakijn zich boven het werk kan ontvouwen, pas dan is sprake van een uitvoering die echt kan beklijven. Daarvoor zorgt het Franse kamerkoor ‘Les Éléments' onder leiding van Joël Suhubiette in een avontuurlijk programma dat Iberische a capella koorwerken uit verschillende perioden (van de dertiende tot en met de twintigste eeuw) op schitterende wijze samenbrengt. Ik heb de jaartallen er gemakshalve bijgezet.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links