© Aart van der Wal, september 2022

Avant l'orage - French String Trios 1926-1939

Klik hier voor de inhoudsopgave

Black Oak Ensemble: Desirée Ruhstrat, Aurélien Fort (viool), David Cunliffe (cello)
Cedille CDR 90000 212 • 2.08' • (2 cd's)
Opname: juni, juli, sept., nov. 2021, jan. 2022, Nichols Concert Hall & North Shore Congregation Israel

De albumtitel, Avant l'orage, verwijst naar de periode kort voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, al wat het bepaald meer dan slechts een onweersbui. Maar in overdrachtelijke zin klopt het wel, zij het dat de op dit dubbelalbum verzamelde Franse strijktrio's een breder tijdvak bestrijken: van 1926 tot 1939.

Dit is muziek uit het interbellum met een neoromantische inslag maar tegelijkertijd met een sterk wisselend karakter, want afwisselend somber, melancholiek, dramatisch en gepassioneerd, maar ook diverterend, met als grootste gemene deler het Trio Pasquier, bestaande uit de drie broers Jean (viool), Pierre (altviool) en Étienne (cello), in die tijd een wat betreft techniek en interpretatie niet te overtreffen ensemble. Gelukkig zijn er opnamen van dit exquise ensemble bewaard gebleven (o.a. op YouTube te beluisteren). Robert Casadesus, Jean Françaix, Gabriel Pierné, Gustave Samazeuilh en Henri Tomasi schreven speciaal voor dit ensemble een strijktrio.

De broers Pasquier

Zoveel is duidelijk: het Amerikaanse Black Oak Ensemble lijkt hiermee in de voetsporen te treden van dat beroemde trio uit dat inmiddels ver verleden, een waar schoolvoorbeeld van geëngageerd musiceren op topniveau, zoals al bleek uit het in 2019 verschenen album Silenced Voices (o.a. op Spotify te beluisteren), gewijd aan strijktrio's van Dick Kattenburg, Sándor Kuti, Hans Krása en Gideon Klein, Paul Hermann en Géz Frid, alle slachtoffer van het nazi-regiem. Basia Jaworski heeft er hier, voorzien van indrukwekkende foto's, aandacht aan besteed.