![]() CD-recensie
© Aart van der Wal, december 2015
|
Een paar jaar geleden was zowel de Duitse sopraan Dorothee Mields als de Zuid-Afrikaanse fluitist Stefan Temmingh present bij het Bachfest in Leipzig. Mields zong bij Ton Koopman en diens Amsterdam Baroque Orchestra, Temmingh was solist bij een kamermuziekensemble (waar hij overigens ook in de tutti met een prachtige toon van zich liet horen), met de aandacht uiteraard vooral gericht op Bach, maar toch ook op een aantal andere barokcomponisten. Mields en Temmingh bleken niet alleen zeer bescheiden, maar ook hartverwarmend spontaan, zowel op als naast het podium. Dat is ook wat hun zang en spel in deze in de Hemelvaartskerk in München-Sendling (een nogal strakke kerk die voor de toerist weinig te bieden heeft, maar wel over een prima akoestiek beschikt) opgenomen barokminiaturen uitstraalt: de bijna improvisatorische spontaniteit, alsof dit programma zomaar even uit het niets tot stand is gekomen, daarbij even vlekkeloos ondersteund door de beide ensembles die het spelen op historische instrumenten (doorgaans replica's) tot een tweede natuur hebben gemaakt. Het programma in zijn geheel past hen als een handschoen en al die muzikaal twinkelerende vogeltjes zijn een ware lust voor het oor. Ik ontving de cd van de enthousiaste impresario van Temmingh, Dr. Andreas Janotta; en terecht, want ook de opname klinkt als een lijster. Sweet birds deprive us never! (John Bartlet). index |
|