Platti: Concert in g, I 47 (hobo, strijkers, continuo)

Vivaldi: Concert in Es, RV 483 (fagot, strijkers, continuo)

Geminiani: Concerto Grosso in d 'La Follia' (2 violen, cello, strijkers, continuo)

Freiburger Barockorchester o.l.v. Gottfried von der Goltz
Aparté AP262 • 49 •
Opname: okt. 2020, Ensemblehaus, Freiburg (D)

‘Concerti All'Arrabbiata': wat betekent dit precies? Ik heb er allerlei vertalingen op nageslagen, maar ben er wat de titel van dit album betreft niet echt uitgekomen. Het begrip op zich is weliswaar gemakkelijk te herleiden: boos, driftig, kwaad, lelijk, razend, verstoord, enz., maar in het licht van deze cd valt het moeilijk te plaatsen. Ik hoor in deze muziek in ieder geval niets boosaardigs.

In het cd-boekje wordt de link gelegd naar het laatste werk op dit album: de ‘Grillen-Symphonie' van Telemann, maar wat zijn 'Grillen'? Maar zelfs dan maakt dat de albumtitel niet plausibeler; al helemaal niet omdat het, zoals de titel aangeeft, om 'Concerti' gaat.

In het 18de-eeuwse Hoog-Duitse woordenboek van Adelung wordt onder ‘Grille' het volgende verstaan:

Die Grille, plur. Die Grillen, eine mühsam mit Nachdenken verbundene Beschäftigung des Gemüthes. 1) Ein jeder seltsamer Einfall. 2) In enger Bedeutung, künstliche mühsame Gedanken und Vorstellungen ohne Nutzen. Grillen fangen, solche Gedanken nachhängen; zu welcher die Zweydeutigkeit des Wortes Grille Anlaß gegeben, weil das unter diesem Nahmen bekannte Insect schwer zu fangen, und zu nichts zu gebrauchen ist.

Dan moet het, wat de Sinfonia in G van Telemann betreft, die de bijnaam ‘Grillen-Symphonie' heeft meegekregen (niet door de componist overigens), wellicht om dat insect gaan, want dit werk in Italiaanse stijl voor piccolo, hobo, chalumeau, 2 contrabassen, strijkers en basso continuo (in het boekje ten onrechte aangeduid als dubbelconcert), maar ik kom niet veel verder dan de obscure suggestie van een jachttafereel (althans, wie dat erin wil horen).

De semantiek verder maar latend voor wat die waard is, is dit een bijzonder aantrekkelijke uitgave door zowel het repertoire, het historisch georiënteerde instrumentarium (neem alleen maar die heerlijk knetterende twee hoorns aan het begin, in Telemanns Sinfonia in D!) en welbekende, uitmuntende spelkwaliteiten van het Freiburger Barockorchester. Little Tribeca heeft dit klankfeest bovendien in 24-bits/96kHz techniek vastgelegd. En de bijgeluiden (zoals die van de fagot in het Larghetto van Vivaldi's Concerto in Es, RV 483) horen er echt bij!