CD-recensie

 

© Aart van der Wal, september 2017

 

GRAND TOUR Baroque Road Trip

Händel: Aria “Tornami a vagheggiar”

Telemann: Concert in G (voor altviool, strijkers en basso continuo)

Vivaldi: Concert in D (voor luit, strijkers en basso continuo)

Bach: Brandenburgs Concert nr. 6 in Bes, BWV 1051

Wassenaer: Concerto Armonico nr. 1 in G

Vivaldi: Concert in C, RV 443 (voor flautino, strijkers en basso continuo)

Händel: Aria “Brilla nell’alma”

Myrsini Margariti (sopraan), New Dutch Academy o.l.v. Simon Murphy (altviool)
Pentatone PTC 5186668 • 79' •
Opname: maart en oktober 2016, Gothische Zaal, Raad van State, Den Haag

   

Altviolist Simon Murphy en zijn New Dutch Academy zijn - virtueel weliswaar - op reis gegaan met op het programma muziek van Händel, Telemann, Bach, Vivaldi en Van Wassenaer. Reizen betekent vaak ook nieuwe vergezichten, het opdoen van nieuwe indrukken, het doen van ontdekkingen. En hopelijk vormen die samen nieuwe ervaringen die ook inspireren. Zo moet het voor menige componist en musicus in de achttiende eeuw ook zo zijn gegaan: aangetrokken door de vele muziekcentra met hun hoforkesten die werden onderhouden door de rijke adel maakten zij per postkoets de verre reis om zich daar in dienst te stellen van hun nieuwe broodheer. Zo'n ‘grand tour' bracht doorgaans het succes dat zij ervan hadden verwacht. En als dat onverhoopt toch niet zo was? Dan trok men verder, op zoek naar de volgende uitdaging. Toen, in de postkoets, was men vaak weken onderweg. Tegenwoordig gaat het er bepaald anders toe: solisten en dirigenten, maar ook ensembles, orkesten en zelfs componisten vliegen de wijde wereld over, meestal al van het succes verzekerd. In dat verre verleden waren er geen impresariaten, waren er geen ‘marketing tools', tegenwoordig wemelt het ervan.

Onder de titel ‘Grand Tour Baroque Road Trip' heeft Pentatone deze sacd uitgebracht waarin in zekere zin het reizen van toen wordt weerspiegeld. De beide Händel-aria's (uitstekend gezongen door Myrsini Margariti) vormen het begin- en eindpunt met daartussen Telemann (Frankfurt), Leipzig (Bach), Venetië (Vivaldi) en Den Haag (Wassenaer). Händel wordt in Londen ‘geplaatst', maar het had net zo goed Halle kunnen zijn (daar staat zijn geboortehuis en daar worden jaarlijks de Händel-Festspiele gehouden). In ieder geval vijf muzikale smaakmakers die in dit opzicht het achttiende-eeuwse Europa althans deels hebben beheerst. Dat ‘deels' slaat op tenminste een Franse componist, want die ontbreekt. Frankrijk is er als reisdoel duidelijk bij ingeschoten, wat ongetwijfeld een kwestie van keus en niet van afstand zal zijn geweest. Bij een cd met een speelduur van maximaal 83 minuten houdt het een keer op en met bijna 79 minuten mogen we wat dit betreft toch al niet mopperen. Maar omdat Vivaldi wel tweemaal vertegenwoordigd is ... Enfin, het is zoals het is. Niet al te veel klagen dus.

Hoofdzaak is dat dit reisjournaal in een fraai muzikaal handschrift is geschreven en dat er ‘authentiek' maar vooral volbloedig muziek wordt gemaakt. Natuurlijk is dit voor de ‘kenners en liefhebbers' van barokmuziek bekend repertoire. Voor hen geen nieuwe vergezichten, laat staan verrassingen. Voor de ‘beginners' is het echter wel degelijk een mooi instapmoment. Jean-Marie Geijsen van Polyhymnia heeft het allemaal mooi voor u vastgelegd.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links