![]() CD-recensie
© Aart van der Wal, september 2004 |
Irmgard Seefried Concertaria's en liederen van Mozart, Flies, Brahms, Schubert en Wolf. Irmgard Seefried (sopraan), Gerald Moore, Hermann von Nordberg, Wilhelm Schmidt (piano), London Mozart Players o.l.v. Harry Blech. Testament SBT 1026 (mono) • 74' • Seefrieds fabelachtige stem en vlekkeloze techniek. Voeg daarbij de perfecte dictie en een zeldzaam inlevingsvermogen en u begrijpt dat we te maken hebben met een fonografisch evenement van de eerste orde. Mozarts concert-aria's en liederen zijn doortrokken van een natuurlijkheid en eenvoud die weldadig aandoet, de gezapige, soms nogal stroperige aanpak van dirigent Harry Blech (1953!) in KV 582 en 583 ten spijt. Het suikerzoete Wiegenlied van Bernhard Flies tilt Seefried naar een hoger plan en Schuberts Nacht und Träume wordt door haar ingehouden voordracht in grootse legato-stijl een flonkerend juweel. De bekende technische hindernissen in Auf dem Wasser zu singen gaan bijna ongemerkt voorbij. Wolfs verstilde Das verlassene ägdelein is van een onaardse schoonheid, terwijl Elfenlied en ausfallen alleen al qua ademhalingstechniek en voordracht bij iedere zangstudie verplichte kost zouden moeten zijn. Gerald oore neemt voor het merendeel de pianopartij voor zijn rekening en toont zich weer de ideale begeleider: hij heeft geen nadrukkelijk toucher, treedt alleen op de voorgrond wanneer het moet en beseft dat maatstrepen geen tralies zijn. De tussen '48 en '53 gemaakte opnamen zijn van wisselende kwaliteit, maar de digitale opfrisbeurt zorgde voor een alleszins acceptabel resultaat. Het Mozart-repertoire komt zelfs uitzonderlijk helder en gedifferentieerd uit de luidsprekers. Jammer dat de teksten ontbreken en de koper het alleen met een korte biografische schets van de zangeres moet doen. index |