CD-recensie

 

© Aart van der Wal, december 2022

Essentials!

(F.J.) Strauss: Fantasie op. 2

Schumann: Adagio & Allegro in As, op. 70

Beethoven: Hoornsonate in F, op. 17

(R.) Strauss: Introductie, Thema & Variaties in Es, AV 52

Saint-Saëns: Romance in E, op. 67

Rossini: Prelude, Thema & Variaties

Hervé Joulain (hoorn), Silke Avenhaus (piano)
Cobra 0086 • 59' •
Opname: juli 2022, Stadsgehoorzaal, Leiden

 

Een romantische reis door de negentiende eeuw, zo luidt de openingszin uit het persbericht. Daar valt niets tegenin te brengen, al heb ik wel mijn twijfels bij de titel van dit album: Essentials!, want binnen de kaders van de (westerse) muziekgeschiedenis zijn dit zeker geen 'essentiële' stukken; al is het repertoire voor hoorn en piano nogal dun gezaaid. Al valt er uiteraard altijd wel over te twisten wat wel en wat niet als zodanig dient te worden beschouwd: persoonlijke smaak speelt daarbij zeker een rol van betekenis. In het persbericht wordt als passende verklaring gegeven dat het ‘essentiële meesterwerken van componisten samenbrengt welke hebben bijgedragen aan de innovaties van de hoorn en de piano in de negentiende eeuw.' Wérkelijk? Wat wel vaststaat is dat hoorn en piano uitstekend in de romantische traditie passen, waarbij zeker de (natuur)hoorn wat dit betreft direct tot de verbeelding spreekt.

De titel en de omtrekken daarvan verder daargelaten is het spel van de beide musici van hoog gehalte en is deze uitgave daarom zeker een aanwinst: er wordt met verve en technisch meesterschap (zeker de beheersing van de hoorn is een vak apart) gemusiceerd. Meesterwerken zijn het in mijn oren weliswaar niet, maar betreft het wel alleraardigste gelegenheids- annex gebruiksmuziek. De hoorn is uit de bekende stal van Engelberg Schmid. Tom Peeters zorgde voor een zo natuurgetrouw mogelijke registratie. Hoornspel opnemen is altijd lastig: het kan als een windvlaag de microfoons binnenvliegen...

Tot slot nog dit. In het boekje wordt gewag gemaakt van een 'natural horn featuring on the disc label', maar waarom?? Het is alleen maar verwarrend. Joulain speelt dit programma uitsluitend op een ventielhoorn en niet op een natuurhoorn, en daar gaat het uiteindelijk toch om: een 'full double F/Bb with A stopping valve (F.J. Strauss, Beethoven) and a full triple F/Bb/high Eb in the other pieces.'


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links