CD-recensie

 

© Aart van der Wal, december 2021

Specchio Veneziano

Klik hier voor de inhoudsopgave

Le Consort: Théotime Langlois de Swarte en Sophie de Bardonnèche (barokviool),. Hanna Salzenstein (barokcello), Justin Taylor (orgel en klavecimbel) m.m.v. Victor Julien-Laferrière (barokcello)
Alpha 771 • 67' •
Opname: maart 2021, Galerie Dorée, Banque de France, Parijs

   

Wordt ons een Venetiaanse spiegel voorgehouden? Het valt zowel af te lezen aan de titel van dit album, Specchio Veneziano, als aan de muziek, met werken van twee Venetianen: Giovanni Battista Reali (1681-1751) en zijn tijdgenoot Antonio Vivaldi (1678-1741), met daarnaast een uitstapje (een knipoog mag ook) naar JS Bach met het Larghetto uit diens Concerto in D, BWV 972, vrijwel naadloos gemodelleerd naar Vivaldi's Vioolconcert in D, RV 230.

Het vanuit de historiserende uitvoeringspraktijk opererende, in 2015 opgerichte Franse Le Consort speelt, met uitzondering van (kist)orgel en klavecimbel uitsluitend op originele instrumenten: twee barokviolen (van respectievelijk Jacob Stainer en Antonius en Hieronymus Amati) en een barokcello (van Renaudin uit de school van Benoît Fleury), met voor deze gelegenheid nog daaraan toegevoegd als continuo-instrument een niet nader vermelde barokcello bespeeld door Victor Julien-Laferrière (hij maakt geen vast deel uit van het ensemble).

Anders dan Vivaldi is het muzikale bestaan van de violist en componist Reali helaas in dichte nevelen gehuld. Het enige dat van zijn hand werd gepubliceerd zijn twee opusnummers: twaalf gebundelde triosonates in 1709 en een aantal solosonates voor viool en basso continuo in 1712. Hoe het in die tijd met zijn populariteit gesteld was weten we evenmin, maar dienaangaande wordt wel enigszins een sluier opgelicht door de publicatie in 1710 van zijn triosonates in...Amsterdam door de muziekuitgever Estienne Roger. Hij was dus over de eigen landsgrenzen heen in ieder geval bekend.

Wat we ook weten is dat hij als violist verbonden was aan het Venetiaanse Teatro San Fantin en in 1727 als maestro di capella (kapelmeester) in dienst was van de hertog van Guastalla in Emilia-Romagna. Daarna ontbreekt van hem ieder herleidbaar spoor. De muziek die van hem is overgeleverd is in ieder geval kleurrijk, verrassend en verfijnd. Datzelfde kan van deze vertolkingen worden gezegd, die naast spiritueel engagement getuigen van eminent vakmanschap. Ook het fonkelende wisselspel tussen de verschillende instrumenten is een ware lust voor het oor.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links