CD-recensie

 

© Aart van der Wal, april 2016

 

Rheinmädchen

Die Morpheus-Töchter / Les Filles de Morphée / Morpheus' Daughters
RICHARD WAGNER (1813-1883)
1 | Auf dem Grunde des Rheines pour 24 voix de femmes, harpe, 4 cors et 2 contrebasses 4’00
ROBERT SCHUMANN (1810-1856)
2 | Wiegenlied op.78/4 pour voix de femmes et harpe * 2’39
JOHANNES BRAHMS (1833-1897)
3 | Ich schwing mein Horn ins Jammertal op.41/1, pour quatre cors 1’38
Meerfey / Sirènes / Mermaids
ROBERT SCHUMANN
4 | Romance à voix égales op.69 no5 : Meerfey 3’28
FRANZ SCHUBERT (1797-1828)
5 | Psaume XXIII Gott ist mein Hirt D.706 pour voix de femmes et harpe 4’41
ROBERT SCHUMANN
6 | Romance à voix égales op.91 no6 : In Meeres Mitten 3’34
Ständchen / Sérénade / Serenade
RICHARD WAGNER
7 | Siegfried : Sonnerie de Siegfried pour cor solo 1’53
JOHANNES BRAHMS
8 | Volkslied en canon pour voix de femmes op.113 no5 Wille, wille will der Mann ist kommen! 0’59
FRANZ SCHUBERT
9 | Ständchen D.920 pour mezzo-soprano, choeur de femmes et harpe 4’36
“Rheinmädchen”
LES FILLES DU RHIN / RHINEMAIDENS
Die Klageweiber / Les Pleureuses / The Mourning Women
FRANZ SCHUBERT
10 | Lacrymosa son io D.131b - Canon à trois voix égales 4’20
ROBERT SCHUMANN
11 | Romance à voix égales op.69 no6 : Die Capelle 2’49
FRANZ SCHUBERT
12 | Coronach D.836, pour voix de femmes, 2 cors et piano (harpe) 6’00
RICHARD WAGNER
13 | Götterdämmerung : Marche funèbre de Siegfried pour 4 cors (arr. James Wilcox) 6’00
Einförmig ist der Liebe Gram!
Monotone est le chagrin d’amour ! /Love’s grief is monotonous
d’après HEINRICH ISAAC (c.1450-1517)
14 | Innsbruck, ich muss dich lassen * 2’11
JOHANNES BRAHMS
15 | Volkslied en canon pour voix de femmes op.113 no2: Grausam erweiset sich Amor an mir 1’35
16 | Volkslied en canon pour voix de femmes op.113 no13 : Einförmig ist der Liebe Gram 3’20
Die Rheintöchter / Les Filles du Rhin / Rhinemaidens
RICHARD WAGNER
17 | Götterdämmerung : Die Rheintöchter pour choeur de femmes, 2 cors et harpe * 6’04
JOHANNES BRAHMS
Vier Gesänge op.17 pour voix de femmes, 2 cors et harpe
18 | Es tönt ein voller Harfenklang (Friedrich Ruperti) 3’49
19 | Lied von Shakespeare (William Shakespeare, trad. W. von Schlegel) 1’39
20 | Der Gärtner (Joseph von Eichendorff) 3’15
21 | Gesang aus Fingal (Ossian (James Macpherson), trad. J. G. Herder) 5’48
* Transcriptions Vincent Manac'h

Pygmalion o.l.v. Raphaël Pichon

Harmonia Mundi HMC 902239 • 70' •

Opname: juli 2015, Temple du Saint-Esprit, Parijs

   

De Rijn heeft in de Duitse volkspoëzie, gedichten en teksten van de Middeleeuwen tot ver in de Romantiek een belangrijke rol gespeeld. De machtige rivier werd daarin zelfs menselijke eigenschappen toegedicht, oefende in alle lagen van de bevolking grote aantrekkingskracht uit. Maar ook in de muziek heeft de Rijn haar woordje meegespeeld, van Schumanns 'Rheinische' symfonie tot Wagners 'Rheingold', van Brahms' 'Ich schwing mein Horn ins Jammertal' tot Schuberts 'Coronach'. Het zijn de vrouwenstemmen en het instrumentaal ensemble van Pygmalion die de Rijn in haar vele kleuren en fleuren schilderen, met een al naar gelang tekst en inhoud lieflijke, klagende of dramatische expressie, de oorspronkelijke toonzettingen broederlijk naast de bewerkingen geweven. De titel 'Rheinmädchen' mag in dit geval letterlijk worden genomen, want mannen komen er in het koor niet aan te pas. 'Rheinmädchen' zijn immers wat ze zijn: Rijnmeisjes of Rijndochters, feërieke of minder betoverende droombeelden in de meest uiteenlopende gedaanten, als de dochters van Morfeus, de sirenen, zoals Schumanns 'Meerfey' die op een rif haar haar kamt. En wie kent niet Mahlers 'Rheinlegendchen' en de verlokkende 'Loreley' uit Sjostakovitsj' Veertiende symfonie?

Raphäel Pichon, de countertenor die zo'n decennium geleden Pygmalion oprichtte, heeft van het repertoire op deze cd veel werk gemaakt. Het resultaat mag er zijn, een diep gelaagd sprookje, met zijn bekoorlijke en minder suave tableaus, vocaal en instrumentaal schitterend vormgegeven, met een canonieke warmte die weldadig aandoet. De romantische verbeelding blijft bijna vijfenzeventig minuten ongebroken. Ook wie de huiver liever schuwt zal de verleidingen van deze muzikale droomwereld niet kunnen weerstaan. 'O rinnet, Tränen, nur herab, o schlage Herz mit Beben! Es sanken Lieb' und Glück ins Grab, verloren ist mein Leben', zingen de Rijndochters, met volle overtuiging...


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links