CD-recensie
© Aart van der Wal, juni 2024 |
Ik moet van de Britse violiste de eerste cd nog tegenkomen die teleurstelt, wat op zich best bijzonder mag heten. Bijzonder is ook dat zij al sinds jaar en dag met het Nederlandse muzieklabel Channel Classics hecht verbonden is. Bijzonder is ook haar repertoirekeuze, met veelal uitzicht op een fascinerend luisteravontuur, een eigenschap die wordt gedeeld met bijvoorbeeld Christina Pluhar, die evenals Podger een ensemble heeft opgericht dat op 'authentieke' (doorgaans replica's) instrumenten speelt. Bij Podger is dat Brecon Baroque, bij Pluhar L'Arpeggiata. Waarmee iedere verdere vergelijking overigens ophoudt. Voor Podgers laatste album, The Muses Restor'd, viel de keuze op de Engelse én Schotse muziek uit de zeventiende eeuw, met daarnaast nog een paar uitstapjes naar de achttiende eeuw. Wat daarbij vooral opvalt is dat de meeste (instrumentale) muziek uit die periode zich overwegend beperkt tot niet meer dan drie partijen, al zijn er uitzonderingen, zoals de vroegere consort-suites van Jenkins en Lawes, met toegevoegd het klavecimbel. Podger: 'Yet with the power of imaginative continuo realisation, and the magic of different instrumental combinations, colours and timbres, this oeuvre provides a deeply satisfying kaleidoscope of musical expression over a century of British musical life.' Dit luisterfeest is tevens een reis langs uitgesproken boeiende, door de viool geleide kamermuziek, waarin ook de transitie van de elegante intimiteit van het consort-idioom naar de meer uitbundige instrumentale schittering van de Barok zich fraai gestileerd kan ontvouwen. De verfijning die uit deze vertolkingen spreekt staat de expressieve sprankeling geen seconde in de weg, zoals er evenmin een moment opduikt waarin het muzikanteske karakter ook maar enigszins verflauwt. Opnieuw Podger: 'Playing in early-music consorts is a joyous thing as many a gamba-playing friend will tell me. It reflects the most congenial side of human behaviour as a group of equals form their dialogues of challenge and co-operation: knowing your voice, holding your own and knowing when to speak up and when to listen, how to fit in, adapt and compromise - all at the same time.' Dát is kort en goed Rachel Podger en haar Brecon Baroque! Naast Rachel Podger horen we Reiko Ichise (basviool), Felix Knecht (cello), Elizabeth Kenny (teorbe, luit, barokgitaar) en Marcin Swiatkiewicz (klavecimbel en kistorgel). Jared Sacks legde dit geweldige spel weer subliem vast. Een juweel van een album! index |
|