![]() CD-recensie
© Aart van der Wal, november 2013
|
Je kunt het heel wat slechter treffen dan met de Engelse violiste Rachel Podger als beschermengel. Een engel bovendien die de muze der toonkunst in hoogsteigen persoon is en in het domein van de historiserende uitvoeringspraktijk als een van de (letterlijk in dit geval!) meest toonaangevende musici wordt beschouwd. Zowel in haar solo-optredens als met haar eigen ensemble, Brecon Baroque, mag ze zich verheugen op uitstekende kritieken. Ook ik heb menigmaal de loftrompet over haar spel en haar directie gestoken en ook ditmaal is het weer raak: toonvorming, intonatie en een perfect gevoel voor timing vallen naadloos samen met muzikaal inzicht en fantasie. Stuk voor stuk onmisbaar voor boeiende interpretaties. De op deze sacd verzamelde stukken zijn in feite miniaturen die geen al te hoge eisen stellen aan gevoel voor vorm en structuur, maar in puur technisch opzicht is dit uitsluitend begaanbaar terrein voor die violisten die – zoals Podger - bij wijze van spreken de ‘techniek voorbij zijn’. Dat levert de echt vrije hand op die deze stukken kan laten bloeien. ‘Guardian Angel’ of beschermengel is niet toevallig gekozen: in Bibers Passacaglia komen we die naam tegen. De opnamestaf had blijkbaar ook al een beschermengel (die is er trouwens meestal bij Channel Classics): het is een regelrecht ‘plaatje’ geworden, net als het spel van Podger. De akoestiek van de Doopsgezinde Kerk in Haarlem staat er meesterlijk op. Althans, zo klinkt het. Een prachtig, goed afgewogen en zeer afwisselend programma dat bovendien schitterend is gerealiseerd. Geweldig, in één woord! ___________________ index |
|