![]() CD-recensie
© Aart van der Wal, februari 2014
|
Het Hilliard Ensemble, een Engels vocaal kwartet, heeft een rijke geschiedenis achter de rug die begon in 1974 door Paul Hillier, David James, Errol Girdlestone en Paul Elliott. Eind jaren tachtig vertrok Hillier, later ook Girdlestone en Elliott. Het ensemble bestaat nu uit de reeds genoemde David James (countertenor), Rogers Covey Crump (tenor), Steven Harold (tenor) en Gordon Jones (bariton). De voorliggende cd bevat een mix van oud en nieuw: van de middeleeuwse miniaturen van Bernardo Pisano (1490-1548) en Jacques Arcadelt (ca. 1507-1568) op teksten van Francesco Petrarca (1304-1374) tot Il Cor Tristo uit 2008 van Roger Marsh (1949) op teksten van Dante Alighieri (1265-1321), speciaal voor het Hilliard gecomponeerd en in dit geval bovendien de discografische première van het werk. Dat er een sterke verwantschap bestaat tussen dat oude en het nieuwe pleit zowel voor Pisano en Arcadelt als voor Marsch, niet in de laatste plaats ook door de gekozen teksten. Maar misschien is wel de belangrijkste overeenkomst die van de muzikale illustratie, waarvan de drie componisten zich hebben bediend, door het benadrukken van sleutelwoorden met behulp van melodische vormgeving, maar ook in de frasering en de harmonische onderbouw. Het zijn zonder uitzondering toondichters die tot in de kleinste finesse deze kunst verstaan. Diezelfde finesse vinden we terug in de ensemblezang van het Hilliard, die qua dictie, taalbeheersing, stemkleuring en balans best exemplarisch mag worden genoemd. Laat ik er gelijk maar bij vermelden dat in de door 'Tonmeister' Peter Laenger gemaakte opname ieder detail wonderschoon wordt belicht, zonder dat dit ten koste gaat van de innerlijke samenhang. Het zoveelste 'Meisterstück' in de alsmaar groeiende ECM-serie, waarin een zeer hoge uitvoeringskwaliteit gepaard gaat met een klankbeeld om de vingers bij af te likken. index |
|