CD-recensie
© Aart van der Wal, januari 2025 |
In november 2023 besprak collega Niek Nelissen deel 3 van het 'Project Paloma' (klik hier), gewijd aan werken voor fluit en piano die werden gecomponeerd in en rond de Tweede Wereldoorlog. In dat derde deel stonden Nederlandse componisten centraal, in het vierde en voorlaatste deel Franse toondichters: Henri Dutilleux, Eugène Bozza, Olivier Messiaen. André Jolivet en Pierre Sancan. De projectnaam 'Paloma' is ontleend aan het Spaanse woord voor 'duif'. Beynon over die naam:
In het cd-boekje wordt terecht naar Gaston Crunelle verwezen, de legendarische docent die aan het Parijse conservatorium van 1941 tot 1969 het fluitspel in al zijn facetten onderwees en die op het fluitspel wereldwijd van grote invloed is geweest. Om zijn studenten op een zo hoog mogelijk professioneel niveau te bekwamen in het fluitspel vroeg hij vier componisten om een 'morceau de concours', een concoursstuk, niet als dor lesmateriaal, maar een volwaardige compositie.
Of die vier componisten (Dutilleux, Bozza, Jolivet en Sancan) daarin zijn geslaagd? Zeker wel: de vier aan Crunelle opgedragen stukken laten daarover geen enkele twijfel bestaan, mede dankzij het magische fluitspel van de Britse Emily Beynon (ze bespeelt een 14-karaatsgouden Haynes met een 22-karaatsgouden Lafin kopstuk), sinds 1995 een van de twee solofluitisten van het Concertgebouworkest, en het al even betoverende spel van haar landgenoot, de pianist Andrew West op een dankzij pianotechnicus Joost van Harteveld volmaakt klinkende Steinway D. West heeft op dit fascinerende album ook de beide solowerken van Olivier Messiaen met groot inlevingsvermogen vertolkt. Hij is evenals Beynon als docent verbonden aan de fameuze Royal Academy of Music in Londen. Met Beynon vormt hij al meer dan twintig jaar een duo dat zowel op het concertpodium als in de opnamstudio al veel muzikaal 'goud' heeft opgeleverd. ______________ index |
|