CD-recensie
© Aart van der Wal, juni 2024 |
Het kan best interessant kan zijn als musici van het kaliber Amsterdam Sinfonietta, concertmeester Candida Thompson en solovioliste Simone Lamsma de verbanden tussen de beide componisten onderzoeken om daaraan dan vervolgens muzikaal gestalte aan te geven. Dat heeft niet alleen tot dit in april gepresenteerde album Part über Bach geleid, maar ook tot One Zero Six Zero, een film van Rietveld & Corbijn over Bachs Dubbelconcert BWV 1060[R]. Bachs Concert voor hobo en viool horen we hier overigens in de versie voor twee violen, hetgeen prima aansluit bij wat eraan voorafgaat: Pärts Collage über B-A-C-H. Candida Thompson:
En Pärt?
'Ein musikalisches Opfer' dus, met als uiteindelijke uitkomst veel muziek van zijn hand die, voorzien van een middeleeuws of renaissancistisch sausje is ondergedompeld in minimalisme en simplisme, met als gemakzuchtige leidraad de zich eindeloos herhalende, niets-om-het-lijf-hebbende motiefjes, veelal verpakt in quasi diepzinnigheid, tintinnabuli ofwel de belletjes- of klokjestechniek daarbij inbegrepen. Maar mogelijk bent u het met Candida Thompson (ook) op dit punt hartgrondig eens (sowieso aanhangers genoeg op deze wereld). En wellicht hoort u in die muziek juist wel Pärts creatieve veelzijdigheid en (brood)nodige flonkering, waarvan ik vind dat deze al decennialang in Duitsland wonende Est daarmee zelfs niet in Bachs schaduw kan staan. Wat allemaal niet wegneemt dat dit een sublieme uitgave is, door Everett Porter, Guido Tichelman en Jared Sacks even subliem op de verschillende locaties opgenomen. Wie het nog niet wist: Amsterdam Sinfonietta is onder alle denkbare omstandigheden en in een uitzonderlijk breed repertoire van klassiek tot pop een absoluut topensemble. index |
|