CD-recensie

 

© Aart van der Wal, september 2021

Orgelfestival im Stadtcasino Basel, 2020

Zie voor de toelichting en het programma het cd-boekje dat hier kan worden gedownload

Claves 50-3041-43 • 68' + 72' + 71' • (3 cd's)
Live-opname: 4-6, 18-20 sept. 2020, Stadtcasino, Bazel

 

In het Stadtcasino van Bazel werd in september van het vorig jaar een festival georganiseerd om de festiviteiten rond het nieuwe orgel van Metzler & Klahre de nodige muzikale luister bij te zetten. De drie cd's die ik van het Zwitserse muzieklabel Claves spontaan kreeg toegestuurd vormen er de weerslag van. Een lokale happening die met de release van deze box een internationaal tintje krijgt.

Men heeft daar in Bazel toen stevig uitgepakt: er waren maar liefst 16 organisten (en bepaald niet de minste) uit binnen- en buitenland uitgenodigd, naast koren, orkesten en ensembles, met als dirigenten Ivor Bolton, Pierre Bleuse en Raphael Immoos. Het pakte uit als een ware happening die vooral in de lokale pers veel positieve aandacht kreeg. Na afloop was iedereen die erbij betrokken was het er roerend over eens: het was zowel een belangrijke mijlpaal in de rijke muziekgeschiedenis van de stad als een groot succes. Ook over het doel van het festival werd nog lang nagepraat, zo maakte ik uit de berichten op: de traditionele orgelcultuur uit zijn cocon te halen en de conventionele grenzen te verleggen door de introductie van nieuwe concepten, waaronder de verbintenis tussen de muziek en andere kunstuitingen, maar ook - en dat is dan wel weer traditioneel - het festival te verbinden met compositie- en bewerkingsopdrachten. Voorbeelden van die laatste categorie: het Concerto da Requiem voor orgel en orkest van Guillaume Connesson (1970) en Saint-Saëns' Cyprès et Lauriers in een bewerking voor orgel en kamerorkest. De aansluiting bij de jongste generatie werd gevonden door werkopdrachten te verlenen onder de titel Orgelkompositionen für Kinder, waarvan het resultaat eveneens gedurende het festival te horen was.

Uiteraard wordt in het cd-boekje (hier te downloaden) het een en ander over het nieuwe orgel toegelicht en is er tevens een volledige opgave van het aantal registers met de daarbij behorende bijzonderheden.

Over de uitvoeringen zelf kan ik kort zijn: ze tonen de gebruikelijke plussen en minnen van live-uitvoeringen (dat valt achteraf vaak meer op dan tijdens de concerten), al getuigt het aandeel van de organisten niet alleen speltechnisch van een hoog niveau, maar is het gekozen solorepertoire bovendien verre van alledaags (en niet alle stukken even interessant). Met als 'bonus' dat daardoor alle denkbare klank- en registermogelijkheden van het instrument ruimschoots aan bod komen. De opnamen laten het u in alle denkbare kleuren meebeleven; en misschien voor sommigen onder u zelfs herbeleven. Het zal voor de aan de Zwitserse omroep verbonden 'Tonmeister' Jean-Claude Gaberel zeker niet eenvoudig zijn geweest om een ruim klankbeeld te creëren in de relatief beperkte, met publiek, musici en koren volgepakte ruimte van het historische gebouw. Maar ook dat is gelukt.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links