© Aart van der Wal, april 2020

Rameau & The Greeks

Bewerkingen van Julian Schneemann

Nederlands Blazers Ensemble
NBE Live NBECD046 • 71' •
Live-opname: 11 oktober 2019, Muziekgebouw, Amsterdam

In het cd-boekje wordt ter introductie opgemerkt dat de beste programma's en de meest spannende connecties door toeval ontstaan. Tijdens een verblijf in Griekenland speelde de jazzpianist en arrangeur Julian Schneemann aan vader en hoboïst Bart de muziek voor waar hij op dat moment veel naar luisterde. Een ouverture van Jean-Philippe Rameau werd gevolgd door een opwindend stuk van Giorgos Xylouris, een bekende volkszanger op Kreta die in zijn werk de eeuwenoude muzikale folklore van het eiland een belangrijke plaats geeft. Vader en zoon keken elkaar aan: het idee voor 'Rameau & The Greeks' was geboren. "Het is een magische combinatie," aldus Julian. Hij maakte aldus van de muziek van Rameau en de op Kreta gezongen, gespeelde en gedanste volksliedjes speciaal voor het Nederlands Blazers Ensemble geschikte bewerkingen, daarin tevens een belangrijke rol inruimend voor een aantal musici uit Kreta, waaronder de reeds genoemde Giorgos Xylouris, ditmaal met zijn eigen ensemble: hij en Adonis Xylouris als luitist en Nikos Xylouris op lier en mandoline.

Afbeelding uit het cd-boekje

Julian wilde met dit project, dat de verbindende schakel moest vormen tussen de muziek van Rameau en die van de Kretenzische volksmuziek, vooral een sfeervol muzikaal beeld neerzetten en wie de uitvoering op 11 oktober 2019 in het Muziekgebouw op deze cd beluistert, kan eigenlijk alleen maar vaststellen dat hij in die opzet volledig is geslaagd.

Daarmee is het verhaal echter nog niet af, want er schuilt iets heel bijzonders in de optredens van het Nederlands Blazers Ensemble: het gemak waarmee alle individuele leden zich zowel door de muziek als op het podium bewegen. Dat laatste is weliswaar op deze cd niet voorhanden (jammer dat er geen dvd van is geproduceerd!), maar op een bepaalde manier toch weer wel: het hangt met elkaar samen, de vrijheid, het improviserende karakter dat van het musiceren van deze topmusici als het ware afstráált. Men is zo goed op elkaar ingespeeld en men beheerst het eigen metier zo goed dat het wel lijkt alsof daardoor alle grenzen konden wegvallen. Maar apropos, Improviseren op basis van gedisciplineerde strakheid, kan dat wel? Of tenminste de schijn daarvan? Zo te horen wel, met al die fenomenale bijdragen van fluit, hobo, klarinet, fagot, hoorn, trompet, bastrombone, contrabas, slagwerk, klavecimbel, lier en luit. Dankzij de geraffineerde arrangementen komt ook de grote verscheidenheid van klankkleuren waar dit ensemble zo rijk aan is, optimaal tot haar recht, nog eens versterkt door het flamboyante aandeel van Giorgos, Adonis en Nikos Xylouris. Het is een en al avontuur dat opstijgt uit deze geweldig geëngageerde muziekmakers (want dat zijn het!) Ver verwijderd van de geijkte paden, altijd op zoek naar bijzonder repertoire in een uitgelezen muzikanteske setting behoort het NBE tot het beste wat ons land op dit gebied te bieden heeft. Maar ook buiten onze grenzen kent menigeen het ensemble als vooraanstaande ambassadeurs van de Nederlandse muziek. Globetrotters in de ware betekenis, al zal het nu vooral een kwestie zijn van blijven-waar-je-bent en vooral volhouden, om deze ellendige coronacrisis door te komen. Maar met 'Rameau & The Greeks' hebben we er toch maar weer een NBE Live topproductie bij!