CD-recensie

 

© Aart van der Wal, januari 2024

Napoli!

Klik hier voor het inhoudsoverzicht

Ophélie Gaillard cello (Goffriller 1737) & cello piccolo (Vlaams, anoniem), Sandrine Piau (sopraan), Marina Viotti (mezzo-sopraan), Luan Góes (countertenor), Pulcinella Orchestra
Aparté AP 326 • 2.15' • (2 cd's)
Opname: mei & juni 2023, Notre-Dame de l’Assomption de Cordon (F)

 

Binnen de kaders van het barokke cellorepertoire speelde het zeventiende- en achttiende-eeuwse Napels een grote rol. Stad en omgeving waren immers een belangrijke broedplaats van de cello, en dan met name als soloinstrument. Geen wonder dus dat de grootste virtuozen vooral uit Napels kwamen en ook elders in Europa furore maakten. Maar liefst vier conservatoria stonden borg voor de opleiding van meerdere generaties jonge virtuozen. In de straten en op de pleinen van de stad wemelde het van de musici die het publiek met hun virtuoze hoogstandjes wisten te vermaken: Napels was muziek, instrumentaal én vocaal.

De samenstelling van dit kleurrijke en gevarieerde album kwam tot stand met behulp van de musicoloog Olivier Fourés, die al eerder op dit vlak met het ensemble had samengewerkt. Het leidde ook ditmaal onder meer tot meerdere stukken die nog niet eerder de drukpers hadden gehaald, met de handschriften diep verborgen in bibliotheken. Ze werden door Fourés als het ware uit hun slaap gewekt, waarvan drie voorbeelden, te beginnen bij de de hoogst virtuoze aria 'Saprò ben con tanto piangere' voor sopraan en cello uit het oratorium San Ermenegildo van Domenico Natale Sarro (1679-1744). Als tweede bijvoorbeeld de Sonata intitolata Arlecchino, Alecchinessa, Rosetta e Pulcinella van Emanuele Barbella (1718-1778), betoverend als muzikaal portret, ofwel de vier bekende karakters uit de commedia dell'arte. Dan is er een spectaculaire aria van Nicola Porpora (1686-1768): 'Fiero il ciel balena intorno' uit diens Temistocle, eveneens een cd-wereldpremière en volgens de toelichting in het boekje een ontdekking van de jonge Braziliaanse countertenor Luan Goés (hij is een van de studenten van Nathalie Stutzmann aan het conservatorium van Genève).

Maar het zou allemaal minder indruk maken als er geen sprake was geweest van deze van begin tot eind sublieme vertolkingen, zowel instrumentaal als vocaal. Anders gezegd: technisch en interpretatief kunt u het zich gewoon niet beter wensen, hetgeen tevens voor de opname geldt.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links