© Aart van der Wal, december 2018

Muy Hermosa es María - Villancicos from La Real Audiencia de Quito, Ecuador ca. 1700

Música Temprana: Lina Marcela López en Olalla Alemán (sopraan), Luciana Cueto en Sophia Patsi (alt), Emilio Aguilar, Fabio Furnari (tenor), João Luis Veloso Paixãno (bas), Johanna Seitz (harp), François de Rudder (dulcian), Joshua Chetham (violone), Catalina Vicens (orgel), Gabriel Aguilera Valdebenito (charango), Adrián Rodriguez Van der Spoel (tenor, gitaar en artistieke leiding)
Cobra 0068 • 58' •
Opname: december 2017, Koepelkerk, Renswoude

Begin vorig jaar besprak ik in lovende bewoordingen de cd 'La Esfera de Apolo' door het ensemble Música Temprana. Toen draaide het om muziek uit het achttiende-eeuwse Lima, Peru. Maar al eerder besteedde ik aandacht aan dit ensemble, in mei 2008, toen op het eveneens Nederlandse Et'cetera label een album met eveneens uit de achttiende eeuw stammende Latijns-Amerikaanse villancicos was verschenen.

Het in ons land gevestigde Música Temprana heeft zich gespecialiseerd in de muziek uit de renaissance en de barok, zowel uit Latijns-Amerika als uit het toenmalige Spaanse wereldrijk als geheel. De prioriteit ligt bij de muzikale ontwikkeling zoals Latijns-Amerika die heeft doorgemaakt, te beginnen bij de eerste conquistadores die in de Nieuwe Wereld voet aan wal zetten tot en met de volwassenwording van de Latijns-Amerikaanse barokmuziek. Het repertoire en de bewerking daarvan is veelal het resultaat van eigen onderzoek van de oprichter van het ensemble, Adrián Rodríguez Van der Spoel. Unieker dan dit kunt u het dus echt niet krijgen.

Ook buiten de opnamestudio timmert het ensemble danig aan de weg, met optredens op de meest vooraanstaande in de 'Oude Muziek' gespecialiseerde festivals, waaronder het Festival Oude Muziek van Utrecht, de Trigonale in Oostenrijk, het Oude Muziek Festival in Stockholm, Laus Polyphoniae en het Festival van Vlaanderen in België, het Mozart Festival in Rovereto (Italië) en Musica Sacra in Maastricht. En natuurlijk zijn er ook de concertournees in Latijns-Amerika en dan met name in landen als Bolivia, Costa Rica, Argentinië en Ecuador.

Het ensemble onderscheidde zich ook door belangrijke projecten als de integrale opname van de Codex Trujillo del Perú, de reconstructie van barokviolen uit de Chiquitos in Bolivia (inclusief concerten) en de geënsceneerde versies van de Ensaladas van Mateo Flecha en van de madrigaal-comedie Il festino van Adriano Banchieri.

Een conduitestaat dus om de vingers bij af te likken. Maar dat is niet alleen een kwestie van het ontginnen en propageren van kostelijke muziek, maar ook van zeer inspirerend musiceren en daarmee verbonden het technisch meesterschap. Música Temprana mag zich danook tot de wereldtop rekenen en legt in dit nieuwe album daarvan wederom ruimhartig getuigenis af. Ook de barokklanken uit het Ecuador van rond 1700 gedijen uitstekend bij het vocale en instrumentale raffinement van dit vocale en instrumentale ensemble. De gezongen teksten zijn zowel in de oorspronkelijke als in het Engels in het keurig verzorgde boekje met veel achtergrondinformatie opgenomen. De zorgzame hand van opnametechnicus Tom Peeters is weer onmiskenbaar, met een 'obra maestra' als resultaat. Kortom, ga op ontdekkingsreis en zult worden beloond!