CD-recensie
© Aart van der Wal, oktober 2023 |
Sarah Willis, hoorniste bij de Berliner Philharmoniker, bezocht in 2017 voor het eerst de Cubaanse hoofdstad Havana, wat leidde tot haar eerste album: Mozart y Mambo. Het bleek - ondanks enige bedenkingen ten aanzien van de speltechnische kwaliteit (hier besproken) - een groot succes. In 2022 volgde, met niet minder succes, Cuban Dances en nu dan dus ter afsluiting van het Cubaanse project Mozart y Mambo - La Bella Cubana. Of Cuba werkelijk zo mooi is? Politiek en maatschappelijk in ieder geval niet, maar muzikaal wel, waartoe zich ook Willis heeft bekeerd. De videoclip Rondo alla Mambo op YouTube werd door maar liefst ruim een miljoen mensen aangeklikt. Al met al logisch dat er alsnog een vervolg kwam. Bijzonder is ook dat in Mozarts Sinfonia concertante KV 297b naast Willis nog drie musici van het Berlijnse orkest voor een solorol zijn aangetreden: hoboïst Jonathan Kelly, klarinettist Wenzel Fuchs en fagottist Stefan Schweigert. Dat zal gelukkig niet meer de nodige voeten in de aarde hebben gehad, want de opnamen werden in april 2022 in Havana gemaakt, toen de coronapandemie al op zijn eind en vrij reizen geen obstakel meer was. Willis toonde zich al vanaf het begin van haar samenwerking met het Lyceum-orkest enthousiast over het ensemble, waarmee ze volgens haar er een nieuwe familie had bijgekregen. Zo klinkt het op dit album ook: er wordt zéér aanstekelijk gemusiceerd, het speelplezier spat er werkelijk vanaf, met als enthousiaste en spirituele leidsman José Antonio Padrón, de dirigent die (zijn koosnaampje luidt ‘Pepito') tevens Willis' maatje en salsaparner is. Het succes wordt niet alleen in Havana gevierd: het succes heeft al tot tournees geleid en meerdere staan al op het programma, naar onder meer Azië en natuurlijk Zuid-Amerika. Ook het charitatieve element ontbreekt niet, want Willis maakt zich al geruime tijd sterk voor de door haar opgerichte muziekacademie die jonge Cubaanse talenten klaar moet stomen voor een professionele loopbaan en waarvoor zij fondsen werft voor de zo broodnodige ninstrumenten. In het kader van een Europese tournee traden op zondag 6 augustus Willis en het Havana Lyceum Orchestra op in de Grote Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw, met op het programma – het lag voor de hand - een selectie uit de drie albums. Het succes was…navenant. Het Havana Lyceum Orchestra is geen topensemble, maar het musiceert beter dan een willeurig regionaal orkest. Het bevlogen spel van Sarah Willis kent alleen in luide passages soms een scherp randje. De interpretatieve insteek is, wat de Mozart-concerten betreft, nogal romantisch en dus vooral warm gekleurd, maar het getoonde esprit en enthousiasme maken ook hier veel goed. Bovendien is er het door Willis samengestelde Sarahbanda-ensemble (hoorn, saxofoon, piano, contrabas, cajón, güiro, conga's en bekkens) dat de typisch Cubaanse stijlkenmerken met veel muzikale eer op en top verdedigt. Alleraardigst Rondo alla Rumba van de Spaanse componist Edgar Olivero (*1985), die, de titel zegt het al, voor dit doel het rondo uit Mozarts KV 495 bewerkte. index |
|