CD-recensie

 

© Aart van der Wal, januari 2025

Sisters of the Moon

Montgeroult: Cours complet pour l'enseignement du forte-piano: Étude nr. 37 in G; nr. 111 in g

(Fanny) Mendelssohn: Das Jahr: 12 Characterstücke: 6. Juni; 9. September

Beach: A Hermit Thrush at Eve, op. 92 nr. 1 - A Hermith Thrush at Morn, op. 92 nr. 2

(N.) Boulanger: Petites Pièces pour Piano

Larrocha: Festivola

Pérez: Le Sette Sorelle dal Cielo (voor piano en elektronica)

Gómez Vázquez: Interludio (Oda a Kassia)

Montero: Rondo

Price: Fantasia Nègre nr. 1 in e

Susana Gómez Vázquez (piano)
Eudora-SACD-2407 • 52' • (sacd)
Opname: juli 2023, Auditorio de Zaragoza, Sala Mozart, Zaragoza (Spanje)

 

Met de sterk toegenomen publieke belangstelling voor vrouwelijke componisten hebben musicologen, musici en historici zich op het graafwerk gestort, wat een groot aantal composities heeft opgeleverd van lang en breed vergeten of veronachtzaamde componisten. Ontdekken en herontdekken, maar ook uitvoeren, dat werd zo'n twee decennia terug de niet mis te verstane boodschap. En gezegd moet worden: het heeft menig juweeltje opgeleverd, al bleek er ook nogal wat kaf onder het koren te zitten. Dat is veelal ook de minder positieve kant van een hype: dat de waardering hoger blijkt dan de werkelijkheid gebiedt.

Het staat evenwel buiten kijf dat - het verleden induikend - componisten als Fanny Henschel-Mendelssohn, Clara Schumann, Florence Price, Nadia en Lili Boulanger dusdanig hoog gekwalificeerd werk hebben afgeleverd dat dit alleen al een goede reden is om de door mannelijke toondichters beheerste, westerse canon te diversifiëren en uit te breiden. Dat zou dan mogelijk tevens het einde kunnen betekenen van die zweem van vooringenomenheid die nog steeds ten aanzien van het werk van vrouwelijke componisten bestaat (‘heerst' lijkt iets te sterk uitgedrukt).

De toegenomen belangstelling voor hun is niets anders dan de weerspiegeling van ons huidige tijdsbeeld waarin gelijkheid, diversiteit en inclusie de boventoon voeren. Dat is dus niet zomaar een trend, maar het met een positieve inslag positie kiezen ten aanzien de vrouwelijke scheppingskracht die eeuwenlang werd onderdrukt of in het beste geval gemarginaliseerd. Het heeft er intussen toe geleid dat de door vrouwen geschreven composities – het merendeel ervan onder het grote publiek niet of nauwelijks bekend - meer en meer op concertpodia en in opnamestudio's worden uitgevoerd. Het cultuurlandschap is er danig door veranderd, want zoveel invloed heeft deze ontwikkeling tot dusver wel gehad.

Eigentijdse vrouwelijke componisten hebben gelukkig ook meer kansen gekregen: menig nieuw werk wordt als zodanig gewaardeerd én uitgevoerd. Ze zijn ook op onze site in ruime mate vertegenwoordigd. Het sleutelwoord is ook in dit geval verrijking en dat is in alle kunstuitingen een belangrijk, zo niet doorslaggevend element.

De Spaanse Susana Gómez Vázquez heeft niet alleen naam gemaakt als pianiste, maar ook als muziekpedagoge. In haar rol als uitvoerend musicienne richt zij haar aandacht vooral op de klassieke Spaanse en hedendaagse muziek. Als docente heeft ze in de loop der jaren sterk bijgedragen aan de ontwikkeling van nieuwe lesmethoden met als voornaamste doel om het muziekonderwijs toegankelijker én effectiever te maken. Haar masterclasses en workshops zijn eveneens sprekende voorbeelden van haar grote engagement, zoals dat ook geldt voor de door haar georganiseerde concerten, waarin zij een lans breekt voor niet alleen (vrij) onbekende Spaanse toondichters, onverschillig hun geslacht, met bovendien ook veel aandacht voor de nieuwe muziek,

Zoals ze op dit album ook een lans breekt voor de muziek van de negen vrouwelijke componisten, waaronder ook de zeker geslaagde ‘prediking voor eigen parochie', Interludio (Oda a Kassia), hier voor het eerst vastgelegd. De eerlijkheid gebiedt wel dat vier van de negen vertegenwoordigde componisten het zonder die lans kunnen stellen: Fanny Mendelssohn, Amy Beach, Nadia Boulanger en Florence Price; want ze zijn inmiddels bekend genoeg.

Sisters of the Moon (overigens een veel voorkomende albumtitel) is zowel representatief als dat het getuigt van schitterend spel. Een betere pleitbezorgster voor deze muziek zal niet gemakkelijk te vinden zijn; als die er al is. De Steinway staat op deze opname (in stereo en surround) waarlijk als een huis. Het onderhoud ervan was in handen van de pianotechnicus Fernando Lage. Hij levert op zijn gebied de zoveelste topprestatie af. Gonzalo Noqué (de Spaanse Jared Sacks zogezegd) zorgde voor de registratie die geen wens onvervuld laat. Ook dit is zo langzamerhand traditie geworden!


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links