CD-recensie

 

© Aart van der Wal, maart 2025

Wunderkind Felix

Mendelssohn: Kyrie in d - Symfonie voor strijkers nr. 10 in b - Ave Maris Stella - Symfonie nr. 1 in c, op. 11 - Cantate 'Wer nur den lieben Gott lässt walten'

Nanette Mans (sopraan), Ars Musica Orchestra & Chorus o.l.v. Patrick van der Linden
Channel Classics CCS 46924 • 78' •
Opname: nov. 2023, Waalse Kerk, Amsterdam

 

Misschien heeft u het meegekregen: in september 2023, aan het begin van het nieuwe concertseizoen, ging Ars Musica onder leiding van Patrick van der Linden van start met het programma ‘Wonderkind Felix', bestaande uit jeugdcomposities van Felix Mendelssohn-Bartholdy. Composities waarin het aanstormend genie zich niet ‘tussen de regels', maar al onmiskenbaar manifesteert. Maar naast Mendelssohn stonden er ook werken op het programma van toondichters die hem sterk hebben geïnspireerd. ‘Wonderkind Felix' vormt het tweede deel van een zevenjarig project dat niet alleen het werk, maar ook leven en wereld van Mendelssohn omvat. De musici spelen het gehele programma staande en uit het hoofd, wat sterk bijdraagt aan het toch al dynamische karakter van de muziek.

Twee koorleden van Ars Musica introduceren tijdens de concerten de uit te voeren stukken en wat er verder zoal te vertellen valt. Daaronder ook fragmenten uit de (lijvige) correspondentie tussen de componist en andere grootheden in niet alleen het muzikale domein. Muziek en verhaal gaan op die manier hand in hand, met als voornaamste doel het publiek naar een bredere belevingswereld van de muziek te brengen. Want dat is wat er vaak aan mankeert: het avondje-uit zonder al teveel voorafgaande kennis, of misschien zelfs wel helemaal niet.

Voor zijn niet minder grote tijdgenoot Robert Schumann gold Mendelssohn als de ‘Mozart van de negentiende eeuw'. Een mening overigens die bepaald niet werd gedeeld door een andere belangrijke tijdgenoot: Goethe, die Mozarts muziek, anders dan die van Mendelssohn, tot ‘babygebrabbel' verklaarde (al blijkt uit menige bron dat zijn muzikale inschattingsvermogen nogal pover was).

Dat Van der Linden met zijn project een lans wil breken voor het werk van vooralsnog de jonge Mendelssohn is bijzonder lovenswaardig, maar niet minder van belang is uiteraard de uitvoeringskwaliteit. Na beluistering van deze cd (waar het hopelijk niet bij blijft) kan de conclusie niet anders zijn dan dat aan beide aspecten ruimschoots is voldaan. Er wordt op dusdanig hoog niveau en met zoveel fonkelend esprit gemusiceerd dat het genie van deze jonge Mendelssohn in al zijn schittering tot gelding komt. Een van de ‘eye-openers' daarbij zal voor menigeen zeker het door de vijftienjarige gecomponeerde, zeer aangrijpende Kyrie zijn!

Patrick van der Linden schreef de uitstekende toelichting (ook in het Nederlands!) en de opname is zoals we die van Channel Classics' Jared Sacks door de jaren heen gewend zijn: pure klasse.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links