© Aart van der Wal, december 2021

An Evening at the Theatre - English Stage and Dance Music

Klik hier voor de inhoudsopgave

The Theater of Music o.l.v. Marion Fermé
Ramée RAM 2002 • 73' •
Opname: febr. 2020, Abbaye de Port-Royal des Champs (F)

Dit album biedt een reconstructie van een ‘musical masque' zoals die zich in de Londense theaters rond 1685 moet hebben afgespeeld. Een maskerade dus, een muziek-, toneel- en dansspektakel dat vooral door de adel zeer werd gewaardeerd. Het dansante karakter ervan, de gezongen of gesproken teksten, de schitterende kostumering en de van charme en elegantie doortrokken tussenspelen waren bij uitstek geschikt om de welgestelden in die tijd te vermaken. Eerst in de loop van de tweede helft van de zeventiende eeuw kwam de kentering en raakte het genre meer en meer naar de achtergrond door de opkomst van de opera. Deze ‘masque' van rond 1685 mag dan ook worden gezien als een van de laatste stuiptrekkingen van een genre waarvan de oorsprong teruggaat naar het Italië van de zestiende eeuw, toen aan de vele hoven in het noorden het de ‘masques' waren die de meest uiteenlopende feestelijkheden en evenementen opluisterden.

Het blijft uiteraard gissen hoe die muzikale maskerades in die lang vervlogen tijd geklonken hebben, maar het in 2013 in Engeland opgerichte Theater of Music onder leiding van de fluitiste Marion Fermé heeft er in ieder geval veel eer mee ingelegd. Het ensemble heeft zich gespecialiseerd in de Engelse dans- en toneelmuziek uit de zeventiende en het begin van de achttiende eeuw. De naamgeving voert terug naar een verzameling songs en instrumentale dansstukken uit 1685 van de Britse componist John Playford (1623-1686), toen een van de belangrijkste muziekuitgevers in het zeventiende-eeuwse Engeland, en op deze cd eveneens met twee 'sets of dances' vertegenwoordigd.

Dit is een bijzonder aantrekkelijke uitgave, gevuld met al lang en breed vergeten muziek die ons qua sfeer verbeeldingsvol terugbrengt naar het bloeiende theaterleven in het Engeland van Elizabeth I en James I. De gezongen teksten zijn in het boekje afgedrukt.