CD-recensie

 

© Aart van der Wal, oktober 2019

Lucerne Festival 1975 - Edith Mathis

Mozart: Das Veilchen KV 476 - Als Luise die Briefe ihres ungetreuen Liebhabers verbrannte KV 520 - Abendempfindung an Laura KV 523 - Dans un bois solitaire KV 308 - Der Zauberer KV 472

Bartók: Dorfszenen (Slowakische Volkslieder) Sz 78

Brahms: 42 Deutsche Volkslieder WoO 33: Erlaube mir, feins Mädchen - In stiller Nacht - Wie komm' ich denn zur Tür herein? - Da unten im Tale - Feinsliebchen, du sollst

Schumann: Myrhten op. 25: Widmung - Der Nussbaum - Lied der Braut I & II - Lied der Suleika - Im Westen - Was will die Einsame Thräne - Hauptmanns Weib

R.) Strauss: Schlechtes Wetter op. 69 nr. 5 - Die Nacht op. 10 nr. 3 - Ach, Lieb, ich muss nun scheiden op. 21 nr. 3 - Meinem Kinde op. 37 nr. 3 - Hat gesagt, bleibt's nicht dabei op. 36 nr. 3

Wolf: Italienisches Liederbuch: Auch kleine Dinge können entzücken

Edith Mathis (sopraan), Karl Engel (piano)
Audite 95.647 • 79' •
Live-opname: 3 september 1975, Kunsthaus, Luzern

   

Het Lucerne Festival lijkt een muzikale goudader te zijn: de ene na de andere opzienbarende opname is inmiddels op het Duitse label Audite in de serie 'Historic Performances' verschenen en het ziet er niet naar uit dat daaraan binnenkort een einde komt. Er ligt nog genoeg bij onder meer de Zwitserse omroep op de plank, al zal het ongetwijfeld mede afhankelijk zijn van de uitvoeringsrechten of een tijdens het festival gemaakte live-opname wel of niet kan worden uitgebracht. Op onze site hebben we al een aanzienlijk aantal ervan besproken, waaraan dan deze kan worden toegevoegd: (waarschijnlijk) een deel van een liedrecital dat de Zwitserse sopraan Edith Mathis (1938) in haar geboortestad Luzern gaf. De live-opname werd gemaakt op 3 september 1975 in het toenmalige Kunsthaus (het bekende Kultur- und Kongresszentrum Luzern, het KKL, werd pas in 1998 officieel in gebruik gesteld).

Mathis (ze was getrouwd met de pianist en dirigent Bernhard Klee) heeft vooral naam gemaakt in Mozart-rollen (Zerlina in Don Giovanni, Pamina in Die Zauberflöte, Ilia in Idomeneo, Cherubino en Susanna in Le nozze di Figaro ), maar dat was slechts een van de vele facetten van haar uitgelezen zangkunst. Hoe goed ze ook in ander repertoire was blijkt wel uit de DG-opname die ik weer eens voor de dag haalde (toen nog op lp): Mahlers Vierde symfonie door de Berliner Philharmoniker onder Karajan, met Mathis in de sopraanpartij. Maar ze zong ook een voortreffelijk Sophie en Marschallin in Richard Strauss' Der Rosenkavalier enzovoorts.

Ook in het liedrepertoire excelleerde Mathis (ik denk in dit verband onder meer aan haar Schubert-liederen op het Britse Hyperion-label). Samen met Gundula Janowitz behoorde zij in de jaren zestig en zeventig tot een van de belangrijkste sopranen in het Duitse en Oostenrijkse repertoire.

In het liedrepertoire was Karl Engel vaak haar begeleider, maar we zien ook regelmatig de namen van Chistoph Eschenbach, Wolfgang Sawallisch en haar vroegere echtgenoot Bernhard Klee (hij is inmiddels 83).

Het recital in Luzern valt nog duidelijk in haar bloeitijd, al kan over de nogal grillige opbouw van haar programma van mening worden verschild. Zij het wel met de kanttekening dat het concert waarschijnlijk langer zal hebben geduurd dan 78 minuten en bovendien mogelijk een ander verloop kan hebben gehad. Er staat niet voor niets op de cover ‘Selected Lieder'.

Maar de hoofdzaak is natuurlijk dat Mathis ook op het gebied van de liedkunst voor absolute juwelen zorgt. Ze heeft er niet alleen de ideale stem voor, maar ook brengt ze haar verbeeldingskracht mee die deze liederen het vereiste expressieve cachet meegeven. Met Karl Engel, een van de meest vooraanstaande pianisten in het liedrepertoire, had ze het niet beter kunnen treffen. De toegift, Hugo Wolfs ‘Auch kleine Dinge können uns entzücken', kondigt ze zelf aan. De heldere live-opname is oorspronkelijk afkomstig van de Zwitserse omroep en werd door de technici van Audite ongetwijfeld nog digitaal opgefrist. Goed dat het applaus werd meegesneden! Dat wordt nogal eens weggelaten, terwijl het nu juist zo sfeerverhogend is. Het publiek gedraagt zich zéér gedisciplineerd, al kan een eventuele hoester uiteraard digitaal zijn 'verwijderd'.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links