CD-recensie
© Aart van der Wal, maart 2025 |
Zwitserland heeft op het gebied van composities voor koor een reputatie hoog te houden, wat al teruggaat naar het begin van de negentiende eeuw. Ook de Zwitserse componist Frank Martin (1890-1974) heeft daarin een rol van betekenis gespeeld. Geen wonder dus dat we op dit album 21 koorliederen van hem tegenkomen, zonder uitzondering kostelijke miniaturen die althans in ons land zelden of nooit te horen zijn, zoals ze ook in discografisch opzicht allesbehalve ruim zijn vertegenwoordigd. Goed dus dat het Zwitserse muzieklabel Claves met deze uitgave ook dit oeuvre de vergetelheid heeft willen halen. Maar ook de koormuziek van de overige acht toondichters is in dit opzicht een witte raaf en een andere kennismaking zeker waard. Ook de in 2011 opgerichte Zürcher Sing-Akademie heeft als ‘symfonisch' en a capella koor een reputatie hoog te houden en maakt dat ook op dit album volledig waar. Er hebben nogal wat beroemde dirigenten voorgestaan, waaronder Pablo Heras-Casado, Bernard Haitink, Daniel Barenboim, Roger Norrington, David Zinman, Kent Nagano en de laatste tijd vooral Giovanni Antonini, René Jacobs en Paavo Järvi. Vanaf het concertseizoen 2017-2018 zwaait Florian Helgath (Regensburg, 1978) de artistieke scepter over het ensemble dat ook regelmatig met het Kammerorchester Basel en het Tonhalle-Orchester Zürich samenwerkt. Op het gebied van de a capella zang ligt bij de Zürcher Sang-Akademie de nadruk op het werk van Zwitserse componisten, waaruit al menig idiomatisch en stijlvol juweeltje is voortgekomen. Dit aan koorwerken van Frank Martin en zijn tijdgenoten gewijde album is er het stralend bewijs van. index |
|