CD-recensie
© Aart van der Wal, juni 2025 |
De Deense dirigent Thomas Søndergård heeft zich stevig verankerd in de Britse én Schotse muziekwereld, te beginnen in Wales, waar hij van 2012 tot 2018 chef was van het BBC National Orchestra of Wales, om vervolgens in die functie aan te treden bij het Royal Scottish National Orchestra. Het was ook in Wales dat zijn hechte samenwerking met het (Schotse) muzieklabel Linn begon. In 2023 trokken de Amerikanen aan hem en zwaait hij sindsdien de scepter over het Minnesota Orchestra (tot 1968 nog het Minneapolis Symphony Orchestra), waar van 1986 tot 1995 Edo de Waart chef-dirigent was (om er in 2021 naar terug te keren voor een gedenkwaardig concert naar aanleiding van zijn tachtigste verjaardag). Ik heb nog in de discografie van het Minnesota Orchestra gezocht, maar daarin nog geen opname kunnen vinden met Søndergård als dirigent; al zal die ongetwijfeld nog komen. Op dit onlangs uitgebrachte album staat de twintigste-eeuwse Poolse muziek centraal, met haar drie zo belangrijke voorvechters: Grazyna Bacewicz (1909-1969), Witold Lutoslawski (1913-1994) en Karol Szymanowski (1882-1937). Van de laatste horen we een selectie uit diens opera Król Roger, als zeker geslaagde symfonische fantasie van de hand van Iain Farrington (*1977). Over de uitvoeringen niets dan goeds: geconcentreerd, briljant en idiomatisch. Zo bezien is de afstand tussen Schotland en Polen slechts van geografische aard. De opname is een klasse apart. index |
|