© Aart van der Wal, juli 2016

L'Arte del Violino

Locatelli: Vioolconcert nr. 1 in D, op. 3 nr. 1 - nr. 2 in c, op. 3 nr. 2 - nr. 4 in E, op. 3 nr. 4

Lisa Jacobs (viool), The String Soloists

Cobra 0054 64'

Opname: maart 2016, Cunerakerk, Rhenen

Pietro Antonio Locatelli (1695-1764) was meer dan een uitstekend violist: hij stond - zij het misschien wat minder geprononceerd dan zijn landgenoot, de duivelskunstenaar op de viool Niccolò Paganini (1782-1840) - bekend als groot virtuoos die ook zijn eigen werk vaak op het programma zette. Zijn rijke verzameling vioolconcerten is meerdere malen opgenomen en dat is geen wonder: ze bieden een groot scala van kleurrijke contrasten, virtuositeit, gepassioneerde energie en weelderige expressie, menigmaal zelfs op het sensuele af. Zijn rijke verzameling vioolconcerten (L'Arte del Violino) omvat 12 concerten en 24 Capricci op. 3 De concerten kunnen met of zonder de geïntrapoleerde Capricci worden uitgevoerd, en dat scheelt een slok op een borrel. Locatelli woonde de laatste 35 jaar van zijn leven in Amsterdam

De Nederlandse violiste Lisa Jacobs (Amsterdam, 1985) heeft met dit warm Italiaanse barokprogramma mijn hart gestolen. Subliem zoals zij de agogiek realiseert, de diepe gloed van haar instrument heeft ingebed in deze ware paradepaarden van de Italiaanse barokke vioolkunst. Alleen al de onbegeleide, met de aan de cadens verwante capricci zijn een ware lust voor het oor. Vlekkeloze articulatie, feilloze intonatie en gevoel voor zowel virtuoze als expressieve portuur leverden een uitermate bewonderenswaardige cd op. Ik las ergens dat Lisa's spel 'bijna te smetteloos' was, dat de lieflijkheid ervan soms deed verlangen naar meer spierballen en drama. Ik zou eraan toe willen voegen: gelukkig niet! Trouwens, alleen al het slotallegro van op. 3 nr. 1 weerspreekt dat volledig. Een compliment ook aan het adres van opnameleider Tom Peeters die dit luisterfeest compleet heeft gemaakt.

Voor de verandering ditmaal eens een grote foto van de opnameleider: Tom Peeters in de Cunerakerk in Rhenen. Zonder hem was het allemaal niet zo fraai uit de speakers gekomen.

Dan een opmerking over het begeleidende ensemble, The String Soloists. Geen bepaald fantasievolle naam, maar er gaat wel een fantasierijk spelend strijkersensemble (14 strijkers) achter schuil.dat pas vorig jaar werd opgericht en waar concertmeester Janneke van Prooijen de muzikale scepter zwaait, met Lisa Jacobs als artistiek leider. De opzet laat zich vergelijken met die van het Amsterdam Sinfonietta (dat eveneens zonder dirigent de sterren van de hemel speelt).

Nog even dit: wie de melodie in het openingsdeel van het Eerste vioolconcert meteen herkent en niet precies (meer) weet van de klok en de klepel: het is de herkenningsmelodie uit de tv-serie 'Memorandum van een dokter', bij de ouderen onder ons (de serie werd uitgezonden in de periode 1963- 1965) misschien nog wel bekend. Lisa zal het, denk ik, niet weten.