CD-recensie
© Aart van der Wal, juni 2017
|
Hiervan kan ik echt geestdriftig raken: zeer talentvolle (piep)jonge musici die zich deze 'klassieken' zo eigen hebben gemaakt dat je het gehoord moet hebben om het te geloven. Niet dat ze musiceren als oude zielen, integendeel: jong en onvervaard spat het esprit ervan af, de samenwerking tussen de solisten en het strijkorkest is fenomenaal terwijl de lyriek niets tekort komt (Glinka's 'Leeuwerik' pakt gloedvol uit als een expressief avontuur). Natuurlijk, de weg naar de volwassenheid ligt nog open, de een is er dichterbij dan de ander, maar toch is het treffend hoezeer zij dit repertoire tot het hunne hebben gemaakt en zich daarvoor met volle overtuiging inzetten, daarbij duidelijk geholpen door het qua spelniveau al volop aanwezige meesterschap. Natuurlijk, we hebben te maken met het jonge crême de la crême dat later ongetwijfeld zijn professionele weg zal vinden in een orkest, een kamermuziekensemble of zelfs als solist. Een ander misschien als docent aan het conservatorium. De titel van deze cd, 'Russian Soul', is om twee redenen raak gekozen: want de ziel is er volop wat zowel geldt voor de uitsluitend Russische componisten als voor deze formidabele musici. En dus kan met recht worden gezegd dat dit discours wordt beheerst door twee zielen met één gedachte, want waar draait het anders om dan puur de muziek? Het strijkorkest, LGT Young Soloists, bestaande uit jonge musici in de leeftijdscategorie van 12(!) tot 23 jaar, is een ensemble van topklasse. Het kreeg al eerder veel internationale erkenning en treedt - het een vloeit voort uit het ander - wereldwijd op, waaronder met menige wereldberoemde solist. De eerste cd van dit jeugdorkest heb ik gemist: 'Italian Journey', evenals de in februari van dit jaar gevolgde dvd ('LTG Young Soloists' deel 1), maar misschien komt het er nog van (de nieuwe cd, 'Russian Soul', werd mij spontaan vanuit Zürich toegestuurd). Op de website van het ensemble kunt u er alles over lezen. De opname klinkt op het eerste gehoor imposant, met een prachtige strijkersklank en een basweergave om van te smullen, maar de solo-instrumenten zijn ten opzichte van het strijkorkest wel meer dan levensgroot (vooral viool, altviool en contrabas) afgebeeld. Ik vermoed wel waarom, want het zijn vooral de solisten die extra in het zonnetje (moesten) worden gezet, maar een meer passende balans was mij liever geweest. Al moet eraan worden toegevoegd dat de kerkakoestiek daar wel aan heeft bijgedragen. Maar zoals gezegd, het klinkt wel degelijk voortreffelijk. Dus laat u zich niet weerhouden! Het gezegde 'zoals de ouden zongen, piepen de jongen' gaat hier bepaald niet op. Menige oudere mocht willen dat hij zo kon piepen! index |
|