CD-recensie

 

© Aart van der Wal, juni 2022

Légende - Joel von Lerber

Klik hier voor de inhoudsopgave

Joel von Lerber (harp)
Claves 50-3048 • 67' •
Opname: mei & sept. 2021, Kerk Oberschöneweide, Berlijn

   

Sébastien Érard (1772-1831) was niet alleen op het gebied van de pianobouw een belangrijke figuur, maar ook degene die een belangrijke rol heeft gespeeld bij de ontwikkeling van de moderne harp zoals wij die nu kennen. In 1810 vestigde hij het patent op de zogenaamde volchromatische dubbelpedaalharp die de bespeler in staat stelde om met behulp van een ingenieus mechaniek de snaren tot aan het bereik van twee halve tonen te verlengen. Dat schiep de mogelijkheid om probleemloos in alle denkbare toonsoorten te spelen zonder de noodzaak het instrument daarvoor eerst om te moeten stemmen. Niet alleen harpisten, maar ook componisten maakten van de nieuwe mogelijkheden maar al te graag gebruik. Geen wonder dus dat de harp bovendien een volwassen plek in het (symfonie)orkest kon gaan innemen. In zijn bekende, in 1844 verschenen handboek op het gebied van instrumentatie en orkestratie memoreerde Hector Berlioz zelfs dat de harp uitdrukkelijk niet meer achterin het orkest thuishoorde. Al met al was in de tweede helft van de negentiende eeuw de harp uitgegroeid tot een volwassen, niet meer weg te denken instrument in zowel het orkest als in kleine ensembles en in duo- en solospel.

Dat laatste blijkt glashelder uit dit nieuwe album, waarop de Zwitserse harpist Joel von Lerber excelleert in een goed gekozen, afwisselend programma waarin de speltechnische mogelijkheden van de harp en de idiomatische karakteristieken van de negen zo sterk van elkaar verschillende en daardoor contrasterende stukken bijzonder fraai tot hun recht kunnen komen. Dat bleek overigens al eerder, met zijn in december 2019 uitgebrachte cd op het label Costa Records (o.a. op Spotify).

Het is en blijft bij uitstek een bijzonder genre voor de fijnproevers met een goed ontwikkeld gevoel voor klankkleurraffinement. Zeker zij komen met dit nieuwe album goed aan hun trekken, mede dankzij opnametechnicus Bengt Skogvall die het instrument (welk?, het wordt nergens in het boekje vermeld)* met het juiste gevoel voor akoestische proporties in de kerk van Oberschöneweide in Berlijn heeft weten vast te leggen.

________________
* Joel von Lerber was zo vriendelijk mij te laten weten dat hij op deze opname de door Salvi gebouwde 'Arianna' (2016) bespeelt.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links