CD-recensie
© Aart van der Wal, april 2023 |
Precies twee jaar geleden, in april 2020, besprak ik het eerste deel van The Spohr Collection (klik hier) en nu dan dus het op dezelfde historische leest gestoelde tweede deel. Om gelijk maar een mogelijk misverstand weg te werken: die collectie heeft niets van doen met de met Beethoven bevriende violist Louis Spohr (1784-1859), maar met diens (bijna) naamgenoot Peter Spohr, die in Frankfurt een grote collectie historische muziekinstrumenten heeft aangelegd en waar de Britse fluitist Ashley Solomon en diens barokensemble Florilegium maar al te graag gebruik van maken. En geen wonder, want – ik zeg het er nog maar eens uitdrukkelijk bij – het betreft hier geen replica's, maar originele instrumenten die in uitstekend staat verkeren. Solomon:
Fluitconcerten dus uit Italië, Frankrijk, Duitsland en Engeland, gespeeld op historische instrumenten die met liefde en zorg zijn omgeven, al zijn hun speltechnisch nogal weerbarstige eigenschappen zelfs voor een topfluitist als Ashley een uitdaging op zich; waar hij zich overigens uitstekend doorheen heeft weten te slaan, zoals uit dit album opnieuw zonneklaar blijkt. En die exercitie was het zowel hem als het ensemble alleszins waard, want geest en zintuigen werden er in gelijke mate door geprikkeld. Deel drie staat binnenkort alweer in de steigers, want de opnamen vinden van 16 tot 20 april plaats in Rhoon. Geen twijfel over de uitkomst daarvan, want het muzikanteske karakter van de uitgebrachte beide albums is evident: er wordt zo flitsend, alert en precies gearticuleerd gespeeld dat het een voortdurende lust voor oor én hart is. De uitgave is tot in de puntjes verzorgd: naast de uitgebreide toelichting van Solomon zelf zijn de zes gebruikte fluiten keurig gedetailleerd in het cd-boekje opgenomen en afgebeeld. Ook het door Florilegium gebruikte instrumentarium (twee violen, altviool, cello, contrabas, theorbe en klavecimbel) heeft een plekje gekregen. De opname is top. index |
|