© Aart van der Wal, maart 2024

The Spohr Collection Vol. 3 - Ashley Solomon, historical flutes

Klik hier voor de inhoudsopgave

Ashley Solomon (fluit), Rowan Pierce (sopraan), Florilegium o.l.v. de fluitist
Channel Classics CCS46024 • 78' •
Opname: april 2023, Dorpskerk, Rhoon

Met dit album zijn we aanbeland bij het derde deel van deze in alle opzichten superieure The Spohr Collection reeks. Voor alle duidelijkheid: de serie heeft niets van doen met de een of andere verzameling van de met Beethoven goed bevriende violist en componist Louis Spohr (1784-1859), maar alles met diens (bijna) naamgenoot Peter Spohr, die in Frankfurt een grote collectie historische muziekinstrumenten heeft aangelegd en waar de Britse fluitist Ashley Solomon en diens barokensemble Florilegium maar al te graag gebruik van maken. En geen wonder, want – ik zeg het er nog maar eens uitdrukkelijk bij – het betreft hier geen replica's, maar originele instrumenten die – wellicht merendeels na restauratie - in uitstekend staat verkeren. De negen uit veelal uit ivoor, ebbenhout en buxus vervaardigde instrumenten zijn, met hun daarbij behorende ‘doopceel', in het cd-boekje afgebeeld, met daaraan toegevoegd dat iedere fluit is gekozen in relatie tot het uitgevoerde werk, zowel vanuit historisch als geografisch perspectief.

Niet alleen voor de fluitliefhebbers is dit zeer dankbaar materiaal: ook voor de liefhebber van barokmuziek in het algemeen, maar ook – en dit zeker niet in de laatste plaats – voor de velen die niet alleen deze fluitist, maar ook het door hem in 1991 gestichte Florilegium een warm hart toedragen, het ensemble dat al vanaf zijn begintijd nauw met het door Jared Sacks opgerichte Nederlandse muzieklabel Channel Classics (inmiddels zijn weg vervolgende onder de ‘vlag' van Outhere Music) verbonden is.

Ook deze uitgave is weer een lust voor het oor, zowel dankzij de grote speltechnische en interpretatieve kwaliteiten van het in wisselende samenstelling opererende Florilegium als door het gekozen, veelkleurige, voor velen merendeels zelfs onbekende repertoire. Er is ditmaal ook nog een vocaal tintje aan het geheel toegevoegd door de Britse sopraan Rowan Pierce in twee liederen, van respectievelijk John Frederick Lampe (1703-1751) en Thomas Chilcot (1700-1760). De prozaïsche tekst van een van de Twelve English Songs uit 1744 van Chilcot, afkomstig uit Henry VIII van William Shakespeare, wil ik u beslist niet onthouden:

Orpheus with his lute made trees,
And the mountain tops that freeze,
Bow themselves, when he did sing: