CD-recensie

 

© Aart van der Wal, maart 2012

 

 

Mariusz Kwiecien | Slavic Heroes

Borodin: Knyaz' Igor
(Ni sna, ni otdyha izmuchennaj dushe)

Dvořák : Selma sedlák
(Kdo jest, jenz slovy vypovi)

Moniuszko: Halka (Pewna, jak wiatr wzdycha) - Straszny Dwór (Kto z mych dziewek serce której) - Verbum Nobile (Nakz niech ozywcze slonko)

Rachmaninov: Aleko (Ves' tabar spit)

Rimski-Korsakov: Sadko
(Gorod kamennyi, gorodam vsem mat?)

Smetana: Certova stena (Jen Jediana)

Szymanowski: Król Roger (slotscène, hymne aan Apollo)

Tsjaikovski: Jevgeni Onegin (Vy mne pisali...Kogda by zhizn; Uzhel' ta samaya Tatyana) - Iolanta (Kto mozhet sravnitsa s Matil'daj majej) - Mazeppa (O Mariya, Mariya!)

Mariusz Kwiecien (bariton), Pools Radio Symfonie Orkest o.l.v. Lukasz Borowicz

Harmonia Mundi HMW 906101 • 56' •

Opname: Poolse Radio, Witold Lutoslawski Zaal, Warschau, september 2009 en januari 2011

www.mariuszkwiecien.com


De foto op de cd-cover laat het al zien: qua podiumuitstraling kan de Poolse bariton Mariusz Kwiecien álles aan. Na beluisteren geldt dat tevens voor zijn vocale capaciteiten: hij zou niet alleen in het opera-, maar ook in het lieder- en oratoriumrepertoire zeer hoge ogen gooien, als hij dat al niet heeft gedaan. Want afgaande op zijn doopceel en de kritieken ligt de muziekwereld aan zijn voeten. Dat dit nu pas zijn eerste soloalbum is verbaast me enigszins, maar goed, het is er en het was in ieder geval het wachten waard want er is geen aria op deze cd die hij niet het volle expressieve pond geeft, van Borodins Vorst Igor tot Rimski-Korsakovs Sadko, van Dvořák s Sluwe Boer tot Szymanowski's Koning Roger. Het zijn stuk voor stuk rollen die hem passen als een handschoen, zowel qua vocale techniek als qua voordracht en (ook hoorbare!) uitstraling. Bij menige schouwburgdirecteur, opera-intendant en impresario zullen de champagnekurken hebben geknald toen ze Kwiecien voor het eerst hadden gehoord en hem konden engageren. Daar moesten ze dan echt als de kippen bij zijn, wilden ze die geweldige boot niet missen. Kwiecien zit nu niet voor niets bij CAMI, Columbia Artists Management International, de top of the bill op het gebied van culturele en financiële belangenbehartiging.

Natuurlijk gaat het in zo'n programma als dit niet om stemschoonheid pur sang maar tevens om het verhaal achter de noten, de spanning die moet worden opgebouwd en de zeggingskracht die daarmee verbonden is. Het is lastig voor een zanger om uit een grabbelton als deze toch spanningslijnen te creëeren, maar dat is Kwiecien uitstekend gelukt. Het zal daarbij zeker hebben geholpen dat deze aria's tot zijn vaste repertoire behoren. Kortom, een zeer geslaagde debuut-cd die ook mooi is opgenomen. De ariateksten ontbreken uiteraard niet (zij het, zoals altijd bij buitenlandse labels, niet in het Nederlands).


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links