Ondulation - Pedro Mateo González

Bach: Suite in c, BWV 997 - in G, BWV 1007 - Partita in d, BW 1004

Kurtág: Darabok a Gitáriskolának (sel.)

Petro Mateo González (gitaar)
Eudora EU-SACD-2202 • 69' •
Opname: nov. 2020, Auditorio de San Francisco, Ávila (Spanje)

Kurtág en Bach zijn al decennialang onafscheidelijk, in die zin dat de inmiddels 96-jarige Hongaarse componist samen met zijn vrouw Márta (ze overleed in 2019) vaak Bach vierhandig heeft uitgevoerd. Bovendien maakte Kurtág voor eigen gebruik zelf een groot aantal bewerkingen, waarvan het merendeel werd gepubliceerd door het uitgevershuis Editio Musica Budapest. Hun eminente Bach-spel is terug te vinden op o.a. YouTube, vaak in combinatie met Kurtágs Játékok (‘spelletjes').

Uit dien hoofde ligt het dus nogal voor de hand dat de Spaanse gitarist Pedro Mateo González op dit nieuwe album (de titel Ondulation verwijst naar 'rimpeling') de partita BWV 1004 (met daarin de beroemde Ciaccona) en twee suites van Bach, BWV 997 (waarvan het verre van zeker is dat deze oorspronkelijk voor luit is geschreven) en BWV 1007 voor cello, hier in de bewerking voor gitaar, heeft samengebracht met - de eerste studio-opname überhaupt - vier deeltjes uit Kurtágs oorspronkelijk voor gitaar geschreven Gitáriskolának ('stukken voor de gitaarleraar'), geposteerd tussen de drie werken van Bach, waardoor ze de geslaagde functionaliteit van tussenspelen hebben aangenomen.

Levendig, energiek, maar ook poëtisch, soepel en detailrijk, dat zijn zo ongeveer de kernbegrippen van dit uitermate muzikanteske, feilloos gearticuleerde spel van deze Spaanse musicus die gelukkig de verleiding heeft weten te weerstaan om voor zijn instrument te snelle tempi te kiezen. De opname is zowel in stereo als in surround (precies zoals het hoort, zonder opgelegde effecten) een pláátje. Voor de kenners: de gitaar werd vervaardigd door Paco Santiago Marin en de snaren zijn van Knobloch.