![]() CD-recensie
© Aart van der Wal, oktober 2014
|
De Oostenrijkse harpiste Marget Köll speelde in de zomer van 2012 deze cd vol met harpmuziek uit de Spaanse en Italiaanse vroegbarok en dat deed ze voortreffelijk: het resultaat mag er zijn. De titel van de cd, L'arpa di Partenope, verwijst ongetwijfeld naar de gelijknamige beschermgodin van Napels. Belangrijker zijn de composities die Köll voor haar 'wonderwerk' bij elkaar wist te sprokkelen, variërende van toccata en gagliarda tot ricercare en partita. Of deze muziek precies zo in burchten, paleizen en koopmanshuizen heeft geklonken zullen we nooit weten, maar op zijn minst kan worden gezegd dat Köll goed op de hoogte blijkt van wat we de 'historiserende uitvoeringspraktijk' zijn gaan noemen. Dat kunnen we niet alleen van haar vertolkingen aflezen, maar ook uit haar muzikale doopceel: ze trad en treedt met allerlei 'authentieke' ensembles op, waaronder Akademie für Alte Musik Berlin, Collegium Vocale Gent, Il Giardino Armonico en Europa Galante. Ze was ook van de partij toen Cecilia Bartoli met La Scintilla op de promotietour ging met haar cd 'Maria Malibran'. Kortom, een Grande Dame van de harp die qua instrument met niet minder genoegen nam dan een getrouwe kopie van de Barbarine-harp die in het rijkelijk bedeelde Romeinse museum van muziekinstrumenten te bewonderen valt. index |
|