CD-recensie
© Aart van der Wal, september 2017
|
Het vraagt een beetje durf, van de componisten en de musici, maar ook van het label om het net even anders dan anders aan te pakken en daarin ook te investeren. Dat is met 'Japanese Echoes, Hommage à Debussy' duidelijk het geval. Zes Japanse componisten en dan bovendien uitsluitend vrouwen (wat op zijn zachtst gezegd vrij zeldzaam is) die een stuk schreven voor klarinet en harp met een door hen daarvoor willekeurig gekozen prélude van Claude Debussy als uitgangspunt. Het Duo Imaginaire maakte Debussy's originele préludes geschikt voor klarinet en harp, wat het parcours - zeker in vergelijkende zin - des te boeiender maakt. Het lijkt op het eerste gezicht misschien nogal merkwaardig, deze Japanse bemoeienis, maar we weten dat ook Debussy een van de vele componisten was op wie de Oriënt een magische aantrekkingskracht uitoefenden en die zich erdoor lieten inspireren. Bovendien: de typisch Japanse Shakuhachi-Honkyoku-traditie kent een vorm van esthetische dominantie die ook een Debussy niet vreemd was. Zelf schreef hij eens: "Meer en meer ben ik ervan overtuigd dat de muziek in haar wezen niet in een strenge of overgeleverde vorm kan worden gedwongen. Zij bestaat uit kleur en geritmiseerde tijd." Ze zijn niet te missen, de raakvlakken tussen de Japanse pentatoniek en bijvoorbeeld Debussy's 'Chansons de Bilitis' en 'Le martyre de Saint-Sébastien', maar ook enige van zijn préludes voor piano. De zes Japanse componisten hebben als het ware hun muzikale antwoord op die préludes gedicht (in de vorm van de Haiku of beter nog de Waka). Het origineel wordt daardoor niet alleen in een ander perspectief gezet, maar het 'antwoord' legt tevens een fascinerende relatie tussen de klankwereld van Debussy en die van de oriëntaalse muziekcultuur in het algemeen en de Japanse in het bijzonder. Het Duo Imaginaire laat het u op overtuigende wijze meebeleven. index |
|