CD-recensie

 

© Aart van der Wal, juli 2019

Tr!jo Sonaten

Telemann: Orgelsonate in D (bew. voor blokfluit, viola da gamba en b.c.) - Triosonate in F, TWV 42:F3 (uit Essercizii Musici)

Janitsch: Orgelsonate in d ((bew. voor blokfluit, viola da gamba en b.c.)

Bach: Sonate voor viola da gamba en klavecimbel nr. 3 in g, BWV 1029 - Orgelsonate nr. 3 in d, BWV 527 (bew. voor blokfluit, viola da gamba en b.c.)

(C.Ph.E.) Bach: Presto, Polonaise en Allegro (uit 12 Kleine Stücke W 81/H 600)

Pepusch: Triosonate nr. 3 in a

Tr!jo:Tabea Debus (viool), Lea Rahel Bader (viola da gamba), Johannes Lang (klavecimbel en kistorgel)
TYXart TXA18106 • 74' •
Opname: januari 2018, Evangelische Friedenskirche, Potsdam-Sanssouci (D)

www.tyxart.de

   

Het barokrepertoire is typisch een onderdeel van de klassieke muziek waar menigeen op uitgekeken is geraakt. De gemeenschappelijke noemer: een overvloedig aanbod en daarbij ‘veel van het zelfde'. We kunnen er niet omheen: veel van het in die tijd geproduceerde werk ontstond als broodwinning of in opdracht. Vandaar het vaak routineuze karakter ervan. Het was ook in de tijd dat componeren en musiceren sterk met elkaar verweven waren, met de componist tevens als uitvoerend musicus.Misscien lag ook daardoor de lat voor menige componist niet al te hoog: wat deze inhoudelijk tekortkwam kon door haar binnende functie in met name adellijke en hoofse kringen redelijk worden gecompenseerd. Twaalf-in-een-dozijn stukken waren in de achttiende eeuw daarom zeker geen onbekend fenomeen, integendeel.

Gelukkig hebben we allang afscheid genomen van het ‘authentieke' en het daarmee ten onrechte geassocieerde grotdroge musiceren en valt er in de hedendaagse uitvoering van het barokrepertoire veel sprankeling te ontdekken Dat blijkt ook uit dit nieuwe album, met in het middelpunt daarvan Johann Sebastian Bach en Georg Philipp Telemann, beiden muzikale uitvinders die ver verwijderd bleven van sleetse muziek, met in hun voetsporen de pittige Carl Philipp Emanuel Bach. Hun tijdgenoten Johann Gottlieb Janitsch en Johann Christopher Pepusch steken daar enigszins bij af, want ze waren nu eenmaal een paar tandjes minder vindingrijk. Wat hun muziek echter nog steeds niet tot derderangs stukken verlaagt.

De drie jonge mensen achter de bijzondere naam Tr!jo (samengesteld uit de namen van het gezelschap), hebben zich met hart en ziel deze materie eigen gemaakt en de stukken vakkundig bewerkt voor hun specifieke instrumenten. Bewerkingen overigens waar de barokcomponisten evenmin voor terugschrokken. Alleen Pepusch' Triosonate nr. 3 (de componist liet de keus aan viool of blokfluit) en het laatste werk op deze cd, Telemanns Triosonate in F, TWV 42:F3 worden in hun originele uitmonstering uitgevoerd.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links