CD-recensie

 

© Aart van der Wal, oktober 2022

Invocation

Klik hier voor de inhoudsopgave

Kymia Kermani (klarinet), Alba Gentili-Tedeschi (piano)
Salto Records SAL 7025 • 49' •
Opname: maart 2022, Studioboerne45, Berlijn

   

Het is een goede zaak dat er veel aandacht is gekomen voor componistes (het ‘verplichte' ‘componist' maakt niet duidelijk van welk geslacht hij of zij is en daarom ga ik niet mee in die rare modieuze koerswijziging, een van de vele, van de Taalunie). Invocation (een titel die menig album siert) is de verzamelplek geworden van maar liefst acht toondichteressen wier werk op zijn minst interessant is om beluisterd te worden; al zijn het niet allemaal meesterwerken (dan waren ze, met enigszins een slag om de arm, al decennia eerder ontdekt).

Kymia Kermani (l.) en Alba Gentili-Tedeschi

Ook de uitvoering is in handen van dames: de Nederlandse klarinettiste Kymia Kermani en de Italiaanse pianiste Alba Gentili-Tedeschi. Ze voelen zich in dit romantisch-impressionistische repertoire met hier en daar ook nog een stevige vleug avant-garde als de spreekwoordelijke vis in het water, terwijl ze geen moment de indruk vestigen van een gelegenheidsduo (wat het waarschijnlijk ook niet is). Om nog even in die beeldspraak te blijven: er wordt nog maar nauwelijks in deze vijver gevist, niettegenstaande de reeds gesignaleerde, sterk gegroeide aandacht voor vrouwelijke componisten. Ergo, met uitzondering van de Deux Pièces van Clémence de Grandval betreft het op deze cd zelfs wereldpremières.

Dit album is een fraaie en daarmee zeer geslaagde staalkaart van wat het ‘vrouwelijke componeren' (een vréselijke term) vermag, in een tijdvak dat zich afspeelt tussen zo ongeveer het midden van de negentiende en het eerste decennium van deze eeuw.

De lezenswaardige toelichting werd geschreven door de pianiste en de opname klinkt als een klok. Laat u dus verrassen!


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links