Bach: Suite voor cello solo nr. 1 in G, BWV 2007 (Prélude, Sarabande, Menuetten I en II)*

Froberger: Méditation*

*Transcr. voor viola da gamba door Philippe Pierlot

Philippe Pierlot (viola da gamba, Thomas Allred, 1635)
Flora DD 4720 • 70' •
Opname: datum onbekend, Chiesa Di Santa Maria di Micciano (I)

Enige weken geleden had ik van het in Luik gevestigde muzieklabel Flora nog nooit gehoord. Natuurlijk, ik had beter kunnen, zelfs beter moeten weten omdat Kees Koudstaal van het in de Oude Muziek gespecialiseerde Prelude Klassieke Muziek er op zijn website (klik hier) regelmatig aandacht aan besteedt, maar ook in zijn programma op de Concertzender de verrichtingen van de zich op Flora presenterende musici niet onbesproken en – nog belangrijker – ongehoord laat.

Dat ik wel op het label stuitte is uitsluitend toe te schrijven aan de belangrijkste initiatiefnemer ervan. die mij spontaan benaderde: de Belgische gambist Philippe Pierlot, een van de belangrijkste vertolkers op het instrument en gespecialiseerd in het (vroeg)barokrepertoire. Zijn kennis ervan en zijn absolute beheersing van zijn instrument, de gamba in alle denkbare soorten en maten, legt de barokliefhebber bepaald geen windeieren (en hemzelf hopelijk evenmin, want echt, dit is een niche-market, zoals dat tegenwoordig heet).

Vanuit die achtergrond kan ik één toch wel belangrijk aspect van de door Flora uitgebrachte albums, voor zover ik daarvan nu kennis draag, met geen mogelijkheid verklaren: dat van een toelichting op de uitgevoerde muziek geen enkele sprake is. Terwijl we het hier toch bepaald niet hebben over een willekeurige Beethoven-symfonie; om maar iets te noemen. Dit is echt bijzonder repertoire, zelfs als die of die componist alsnog een helder belletje doet rinkelen. Het voorliggende album is daarvan wederom een voorbeeld: wel rijk aan muziek, maar uiterst karig aan informatie. De componisten en titels worden vermeld (hoewel over dat laatste ook nog wel een opmerking kan worden gemaakt), zoals ook de opnamelocatie (maar de datum weer niet).

De 'pijn' zit dus daar waar die feitelijk niet behoort te zitten. Zeker met zoveel kennis van dit repertoire in eigen huis was een toelichting meer dan welkom geweest. Alleen al wat de titels betreft mag de koper nu bijvoorbeeld raden welk BWV-nummer het betreft bij de drie deeltjes (tracks 16 t/m 18) uit Bachs Sechs Suonaten pour le Viola de Basso. Het is BWV 1007, toch goed om te weten. En wie was ‘Captain' Tobias Hume eigenlijk? Mr de Ste Colombe? Marin Marais? Carl Friedrich Abel? Johann Jakob Froberger? En in welk tijdsbeeld moeten zij worden geplaatst? Zo was Hume, een Brits officier, de eerste gambist en componist die een complete bundel pieces voor gamba solo publiceerde: alleen dat al had zeker uitgelegd moeten worden. De enige verklaring die ik voor deze duidelijk in het oog springende lacune kan vinden: kostenbesparing. Wel is er nog enige spaarzame informatie die te vinden op de website van Flora.

Met met gezongen teksten is het zeer mager gesteld: ze worden wel afgedrukt, maar uitsluitend in de oorspronkelijke taal. Dat is, wat de Franstalige teksten betreft, voor de eigen markt uiteraard geen enkel probleem, maar buiten de eigen landsgrenzen is het dat duidelijk wel. Gelukkig geldt die beperking echter niet voor dit album met uitsluitend instrumentale muziek.

Maar waar het uiteindelijk toch om gaat is de muziek, de uitvoering en de opname. Daarover geen enkel misverstand: geen enkele wens die wat dit betreft onvervuld blijft. De 'eenzame' Philippe Pierlot is bovenal een meester op zijn instrument en een groot vertolker van deze prachtige stukken, de opname getuigt van pure schoonheid. Dit is kortom een exquise uitgave voor kenners en liefhebbers. Dat mag ook wel worden gezegd.