CD-recensie

 

© Aart van der Wal, maart 2016

 

Ensemble Houthandel into the woods

Bernstein: Ouverture Candide (bew. Don Stewart)

Barber: Summer Music

Muczynski: Blaaskwintet op. 45

Arnold: Three Shanties

Gershwin: Porgy and Bess (selectie)
(bew. Bill Holcombe)

Ensemble Houthandel: Sarah Vermeyen (fluit),
Evy van Dongen (klarinet), Maarten Wijnen (hobo), Jonas Coomans (fagot), Rogier Steel (hoorn)

Navis NC15006 • 54' •

Opname: juli 2015, Jurriaansezaal, de Doelen, Rotterdam

www.ensemblehouthandel.be/ensemble/index.html
www.navisclassics.com

 

Met bewerkingen, hoe goed bedoeld ook, zit het nogal eens niet mee. Of het nut ervan blijft volkomen onduidelijk, of er ontbreekt fantasie (met het vakmanschap zit het doorgaans wel goed). Dat nut vraagt om een toelichting: vroeger, toen orkestmuziek vrijwel uitsluitend was voorbehouden aan notabelen en de 'gegoede klasse', konden muziekliefhebbers er toch kennis van nemen door er bewerkingen van in huis te halen, meestal voor piano twee- of vierhandig. Een ander sprekend voorbeeld is de oprichting in Wenen in 1918 van de Verein für Musikalische Privataufführungen met bewerkingen voor kleine tot zeer kleine ensembles. Nog een voorbeeld, zij het van een wat andere signatuur: de harmoniemuziek die Josef Triebensee destilleerde uit Mozart-opera's.

Als bewerking en uitvoering op hoog niveau staan (in dit geval Bernsteins spetterende Candide-ouverture en de goed gekozen selectie uit Gershwins Porgy and Bess) valt er doorgaans veel te genieten, met als groot in het oor springend voordeel de details die een perfect op elkaar afgestemd blazerskwintet als Houthandel uit de hoge hoed weet te toveren. We mogen genieten van volmaakte stemvoering (in álle partijen!), afwisselend glanzende en kruidige harmonieën om van te likkebaarden en de boven alles uitstekende spelvreugde waarmee de snelle delen in een wervelende gloed worden gezet en de langzame uitmunten in goudgerande lyrische schoonheid . 'Houthandel', jawel, met een knipoog naar een deel van het gebruikte instrumentarium. Ik moest bij dit geweldige spel even aan Schönberg denken: "Kunst kommt nicht von können, sondern von müßen." Een compliment ook voor het gekozen repertoire: het merendeel van deze stukken komen we veel te weinig tegen, terwijl ze het dubbel en dwars waard zijn. Daan van Aalst tekende voor een super-opname. Anders kan alleen in de zaal, op de 'goede' plaats, het blaaskwintet met zoveel rijke glorie worden gehoord.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links