CD-recensie
© Aart van der Wal, juli 2019 |
Bach & Co, zo luidt de titel van deze cd. Bach en compagnons? Of eerder Bach en concurrenten? De zes hier ten tonele gevoerde componisten passen in ieder geval in het zelfde tijdsbeeld: Johan David Heinchen (1683-1729), Georg Philipp Telemann (1681-1767), Johann Sebastian Bach (1685-1750), Johann Gottlieb Graun (1703-1771), Christoph Förster (1693-1745) en Johann Friedrich Fasch (1688-1758). Wat ze met elkaar gemeen hebben? Dat ze prachtige muziek schreven en dat het uitvoeringen zijn als deze door Les Accents waardoor dat positieve beeld ook overvloedig wordt bevestigd. Alleen al het spetterende en bruisende begin, het Allegro uit Heinichens Concert voor viool en hobo, is onweerstaanbaar. Maar ook voor het Presto uit Telemanns Concert voor viool en traverso gaat u gegarandeerd door de knieën. Het door Thibault Noally geleide Franse ensemble Les Accents heeft een vaste strijkersbezetting van zes violen, twee altviolen, twee celli en contrabas, aangevuld door klavecimbel. Daar zijn voor dit programma drie solerende instrumentalisten (traverso, hobo, blokfluit) aan toegevoegd. Een apart compliment ook voor het sublieme vioolspel van Claire Sottovia, vast verbonden aan Les Accents, in met name de beide vioolconcerten van Bach. Het is overigens een vrij nieuw ensemble, door Noally opgericht in juli 2014. De aanleiding: het Festival International d'Opéra Baroque de Beaune. We mogen ons als muziekliefhebbers gelukkig prijzen met de inmiddels talloze 'authentiek' musicerende ensembles die grote virtuositeit met flonkerende interpretaties combineren. Daar maakt Les Accents geen uitzondering op: deze uitgelezen instrumentalisten kennen dit repertoire van binnen en van buiten, maar spelen het alsof het fonkelnieuw is. Dat maakt deze cd ook zo bijzonder. Er valt ook nog een 'world premiere recording' te melden: het Vioolconcert in g van Christoph Förster. Wie het werk eenmaal heeft gehoord vraagt zich misschien af waarom dit juweeltje nog niet eerder werd opgenomen? Een klein puntje van kritiek in dit verband: het openingsdeel staat genoteerd in Andante, maar krijgt een vurige Allegro-aankleding. Het klinkt voortreffelijk, daar niet van. Wie barokmuziek saai vindt wordt dankzij deze fenomenale cd alras van het tegendeel overtuigd. Beter ten halve gekeerd dan... index |
|