CD-recensie
© Aart van der Wal, december 2022 |
De eerlijkheid gebiedt: ik had dit album nooit en te nimmer besproken als de componist het mij niet spontaan had toegestuurd. Ten eerste omdat het buiten ons 'repertoire' valt en ten tweede omdat ik nog nooit eerder van de Amerikaanse componist Douglas Hedwig had gehoord. Wat daarbij opvalt is het coherente karakter maar tegelijkertijd avontuurlijke van deze composities, wat alles te maken heeft met de knap uitgewerkte motieven die uitmonden in een mede door chromatiek en ritmische complexiteit gevoede expressie. Waar nog bijkomt dat Hedwig uitermate verbeeldingsvol voor dit genre weet te componeren: energiek en kleurrijk, met inventieve gebruikmaking van de talloze 'tricks' die echt tot het domein van de betere koperensembles behoort. Het resultaat laat zich raden: een avontuurlijke luisterervaring. Ook de ensemblecultuur zoals die hier door Lagniappe en het Altus Trumpet Ensemble wordt uitgedragen mag er zijn: er wordt fabelachtig goed gemusiceerd, terwijl de bijdragen van de menselijke stem (de sopraan in 'New Worlds'), vibrafoon, klokken, bekkens, pauken en orgel aan deze toch al zo kleurrijke koperensembles nog eens extra reliëf verlenen. De vele prachtige soli zetten zowel de instrumantlisten als de verschillende blaasinstrumenten in een bijzonder fraai licht. Prachtig opgenomen is dit typisch zo'n album dat uitnoodt om van de gebaande paden af te wijken. Hopelijk draagt deze recensie daaraan bij. index |
|