CD-recensie

 

© Aart van der Wal, september 2017

 

Pearls of Classical Music - Caroline Fischer

Haydn: Pianosonate nr. 39 in D, Hob. XVI:24

Beethoven: Rondo a capriccio in G, op. 129 (Der Wut über den verlorenen Groschen)

Weber: Rondo brilliante in Es, op. 62

Chopin: Wals nr. 14 in e, op. post. - Andante spianato et Grande polonaise brilliante in Es, op. 22

Liszt: Liebestraum nr. 3 in As, S 541 - Concertparafrase op Verdi's Rigoletto S 434

Saint-Saëns: Allegro appassionato in cis, op. 70

Moszowski: 15 Études de Virtuosité op. 72 (nr. 11 in As)

Liapoenov: 12 Études d'exécution transcendante op. 11 (nr. 10 in b 'Lesghinka')

Caroline Fischer (piano)
Genuin GEN 17452 • 68' •
Opname: mei 2016, Gewandhaus, Mendelssohn-Saal, Leipzig

   

Meestal ontvangen wij de cd's en dvd's van de labels of hun distributeurs, maar soms worden ze door de artiesten toegestuurd. Soms spontaan, als een vorm van zelfpromotie, maar meestal na eerst te hebben gevraagd of we belangstelling hebben voor hun nieuw(ste) product. Dat laatste is zeker niet altijd het geval, want het moet wel passen in ons ‘muzikale vocabulaire'. Zo bracht onlangs de Duitse pianiste Caroline Fischer (ze woont en werkt in Berlijn) haar nieuwste cd onder mijn aandacht: ‘Pearls of Classical Music'. Op Spotify zijn er overigens meer cd's van haar te beluisteren, alle uitgebracht op het Genuin-label.

In ‘Pearls of Classical Music' gaat het, de titel zegt het al, om parels (pareltjes eigenlijk, want het betreft op een enkele uitzondering na uitsluitend miniaturen) van de klassieke muziek. Of het inderdaad allemaal parels zijn is vooral een kwestie van (subjectieve) smaak, maar voor de pianiste zal dat zeker het geval zijn geweest. Want zo speelt zij deze stukken ook, met een fraai toucher, de frasering tot in de puntjes verzorgd, briljant maar ook lyrisch. Zoals ook de dynamische contouren en de ritmische finesse getuigen van veel muzikaal inzicht. Natuurlijk is dit merendeels geen diep gelaagde muziek, maar in alleen al in technisch opzicht veeleisend genoeg om de mindere goden en godinnen van het klavier tot schier onoverkomelijke problemen te plaatsen. Bij Caroline Fischer is daarvan gelukkig geen enkele sprake: zij is technisch uitstekend geëquipeerd en interpreteert met de zekerheid van een musicienne die precies weet wat ze wil alvorens zich aan het instrument te zetten. Ik werd al gelijk aan het begin getroffen door haar sprankelende, soms zelfs frivole Haydn (met een expressief mooi uitgesponnen middendeel). In Chopin en Liszt speelt zij met haar cantabile-spel hoge troeven uit. De opname werd vorig jaar mei gemaakt in de Mendelssohn-Saal van het Gewandhaus in Leipzig. Wat mij daarbij vooral is opgevallen dat ik een paar maanden terug in diezelfde zaal de klank van de Steinway ook zo heb ervaren. Dat zegt iets over de kwaliteit van deze opname van de hand van Claudia Neumann. Kortom, een geslaagde productie!


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links