CD-recensie

 

© Aart van der Wal, februari 2017

 

G.F. Handel - German Arias & Trio Sonatas

Händel: Triosonate in e, op. 5 nr. 3 HWV 398 - Triosonate in b, op. 2 nr. 1 HWV 386b - Concerto a Quattro in d - 'Künft'ger Zeichen eitler Kummer' HWV 202 - 'Das zitternde Glänzen' HWV 203 - 'Süsser Blumen Ambraflocken' HWV 204 - 'Süsse Stille, sanfte Quelle' HWV 205 - 'Singe, Seele, Gott zum Preise' HWV 206 - 'Die ihr aus dunkeln Grüften' HWV 208 - 'In den angenehmen Büschen' HWV 209 - 'Flammende Rose, Zierde der Erden' HWV 210

Gillian Keith (sopraan), Florilegium: Ashley Solomon (fluit), Bojan Cicic (viool), Jennifer Morsches (cello), Terence Charlston (klavecimbel)

Channel Classics CCS 35117 • 78' •

Opname: januari 2013, St John the Evangelist Church, Upper Norwood, Londen

 

Een programmatisch fraai uitgebalanceerde cd (waarbij het mij is opgevallen dat Channel Classics de laatste tijd minder sacd's uitbrengt, maar dat kan natuurlijk toeval zijn) met in de voorste gelederen het flonkerende spel van Florigelium dat voor deze gelegenheid is samengesteld uit een fluitist, een violist, een cellist en een klavecinist. Klein maar fijn voeg ik eraan toe, want het ensemble is met zoveel instrumentale verfijning toegerust en dat het alleen al daarom een voortdurend plezier is om ernaar te luisteren. Viool, cello en klavecimbel komen uit zeer oude tijden: respectievelijk ca. 1680, 1720 en 1766. Extra bijzonder is dat het door Kirckman in Londen gebouwde klavecimbel uit de collectie van de in 2014 overleden Christopher Hogwood afkomstig is.

De Engelse sopraan Gillian Keith staat hoog genoteerd. Zo won ze onlangs nog de Kathleen Ferrier Award en de ROSL Singing Prize en is ze inmiddels een veelgevraagd opera- en liedzangeres. Haar vibrato is misschien niet ieders cup of tea, maar vocale puurheid en fluwelen expressie geven wel ruim baan aan de sterk contrasterende stemmingswisselingen die deze aria's van nature bezitten. Het betreft in dit geval uitsluitend Duitse teksten , wat best bijzonder mag heten, want Händel componeerde meestal op Engelse en Italiaanse teksten. De dichtregels zijn van Barthold Heinrich Brockes (1680-1747), vooral bekend als tekstdichter van de door Händel en Telemann op muziek gezette Brockes-Passion. De opname is prachtig, de 'rippers' hebben weer eens pech: metatags ontbreken ook ditmaal.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links